لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

جان کری: بشار اسد باید برود


کنفرانس خبری کری و هیگ در لندن
کنفرانس خبری کری و هیگ در لندن
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سفر اروپایی خود اظهار داشت که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، باید از قدرت کنار برود. جان کری همچنین از اپوزیسیون سوریه دعوت کرد تا در کنفرانس «دوستان مردم سوریه» که قرار است در رم برگزار شود، شرکت کند.

از سوی دیگر ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه مخالفان مسلح را به گفت‌و‌گو دعوت کردکهبا طرح پیش شرط‌هایی از سوی شورشیان روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری روز دوشنبه ۷ اسفند در کنفرانس خبری مشترکی با ویلیام هیگ همتای بریتانیایی خود در لندن، از ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه خواست در کنفرانس رم شرکت کند.

کنفرانس دوستان مردم سوریه پنجشنبه آینده در شهر رم پایتخت ایتالیا برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «از اپوزیسیون سوریه می‌خواهم بنا بر دلایل عملیاتی و اجرایی به ما بپیوندد تا ما را در جریان وضعیت قرار دهند. اکنون وقت آن رسیده تا درباره آنچه که باید انجام دهیم بیشتر بیاندیشیم.»

جان کری افزود: «می‌خواهم دوستان ما در ائتلاف اپوزیسیون سوریه بدانند که ما تنها برای سخن گفتن به رم نمی‌رویم. اما می‌رویم تا درباره مرحله آینده تصمیم‌گیری کنیم... البته باید به این مساله اشاره کنم که سیاست ایالات متحده یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز است.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: «رئیس جمهور باراک اوباما من را فرستاد زیرا نگران است. او در فکر اقدام‌هایی است که باید عملی سازیم.»

جان کری همچنین به موشک‌های زمین به زمینی اشاره کرد که روز جمعه به سوی شهر حلب شلیک شد و به کشته شدن دستکم ۶۰ نفر انجامید و گفت: «این حملات نشانه جدیدی بر این مساله است که بشار اسد باید برود.»

او با اشاره به سخنان ولید معلم دباره دعوت از مخالفان مسلح به گفت‌و‌گو اظهار داشت: «معلم در مسکو درباره طرح‌هایی سخن گفت در حالی که موشک‌های اسکاد به سوی مردم در حلب شلیک می‌شود، بسیار دشوار است که عزم دولت سوریه برای گفت‌و‌گوی جدی را باور کنیم.»

«ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه» که در آن گروه‌ها و طیف‌های وسیعی از مخالفان بشار اسد حضور دارند، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود به دلیل «سکوت جهانی در برابر جنایت‌های نظام» مشارکت خود را در کنفرانس دوستان مردم سوریه، به حال تعلیق در می‌آورد.

از سوی دیگر، دوشنبه، ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه، اعلام کرده است که مقام‌های کشورش آماده هستند که «با هرکس که بخواهد از جمله کسانی که اسلحه در دست دارند» به گفت‌و‌گو بنشینند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، معلم در گفت‌و‌گوی خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو اظهار داشته است آنچه که در سوریه روی می‌دهد، جنگ با «تروریسم» است.

او تاکید کرده است که نظام بشار اسد به «راه‌حل مسالمت آمیز بحران در کنار ادامه جنگ با تروریسم» پایبند است.

در همین حال سرگئی لاوروف با تاکید بر ضرورت ادامه تایید گفت‌و‌گو از سوی مقام‌های سوریه گفت: «ادامه حمام خون می‌تواند به فروپاشی کل کشور سوریه بیانجامد.»

در پاسخ به سخنان معلم، سلیم ادریس رئیس ستاد فرماندهی ارتش آزاد سوریه -مخالفان مسلح بشار اسد- در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفت که مخالفان مسلح تا زمانی که بشار اسد از قدرت کنار نرود، به مذاکره نمی‌روند.
XS
SM
MD
LG