لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

جان کری در نشست ۱+۵ با حضور ظریف، شرکت خواهد کرد


مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون مذاکره کننده ارشد گروه ۱+۵، در گفتگو با رادیو فردا تائید کرد که کری وزیر خارجه ایالات متحده در نشست آتی گروه ۱+۵ که با حضور محمد جواد ظریف در نیویورک تشکیل می‌شود، شرکت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ساعاتی بعد این خبر را تایید کرد.

روز دوشنبه کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، پس از دیدار با محمد جواد ظریف در مقر سازمان ملل اعلام کرد وزیر خارجه ایران موافقت کرده که در نشست پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان(گروه ۱+۵) شرکت کند. انتظار می‌رود این نشست روز پنجشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.

بدین ترتیب در صورت تحقق حضور ظریف و کری در این نشست، این یکی از معدود نشست‌هایی خواهد بود که مقام‌های ارشد ایرانی و آمریکایی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

آمریکا یکی از اعضای گروه ۱+۵ است که در گفت‌وگوها بر سر برنامه اتمی ایران شرکت می‌کند. این کشور هم از طریق شورای امنیت و هم از طریق تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه، در تلاش است ایران را از غنی‌سازی اورانیوم منصرف کند.

روز دوشنبه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون که هماهنگ‌کننده مذاکرات اتمی است با یکدیگر دیدار داشتند. اشتون این دیدار را «خوب و سازنده» توصیف کرد و ظریف هم آن را «مثبت» دانست.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ایران پس از دیدار با اشتون اظهار داشت: شروع مذاكرات خوبی با اشتون داشتيم و توافق كرديم كه در نشست گروه وزرای گروه ۱+۵ كه قرار است روز پنجشنبه در نيويورک برگزار شود، مذاكرات را ادامه دهيم.

محمد جواد ظریف شامگاه دوشنبه به وقت ایران در صفحه فیس‌بوک خود درباره دیدار با اشتون نوشت: «ملاقات با خانم اشتون مثبت بود. اراده سیاسی و چارچوب مفهومی برای رسیدن به راه‌حل مبتنی بر حقوق مردم ایران و رفع تحریم ها را برای او تشریح کردم. از مصاحبه ایشان بعد از ملاقات مشخص است که برداشت مثبتی از ملاقات داشته است. قرار شد روز پنجشنبه جلسه ۱+۵ و ایران در سطح وزرا برگزار شود و جلسه بعد هم در نیمه اکتبر (اواخر مهر) تشکیل شود.»

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هم شامگاه دوشنبه به وقت ایران به نیویورک رسید تا در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.

روحانی و تیم سیاسی-دیپلماتیک وی ابراز امیدواری کرده‌اند که در عین حفظ «حقوق» هسته‌ای، سایه سنگین تحریم‌ها را از روی ایران کنار بزنند.

حسن روحانی پیش از سفر به نیویورک تصریح کرده بود که دولت وی در گفت‌وگوهای هسته‌ای اختیار کامل دارد.

کاخ سفید احتمال دیدار باراک اوباما و حسن روحانی را رد نکرده و رئیس جمهوری ایران هم خود گفته است «هر چيزی در دنيای سياست امكان‌پذير است.»
XS
SM
MD
LG