لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

تمجید خالد مشعل از محمود عباس در تهران


خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس در سوریه
خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس در سوریه
خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس در سوریه، اقدام محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در ارائه درخواست به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را، اقدامی جسورانه خواند که به گفته وی، باید ارج نهاده شود.

مشعل که روز شنبه در «پنجمین اجلاس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین» سخنرانی می‌کرد، درباره اقدام عباس گفت: «این اقدام دستاوردی نمادین و معنوی در پی داشت که نمی‌توانیم آن را انکار کنیم.»

سخنان رییس دفتر سیاسی حماس در حالی مطرح می‌شود که آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در همین نشست، اقدام رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را در راستای تقسیم فلسطین توصیف کرد و آن را مردود دانست.

هفته گذشته محمود عباس درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد.

برپایه این درخواست، کشور مستقل فلسطینی در کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و بیت المقدس شرقی تشکیل می‌شود. برپایی کشور فلسطین در این محدوده جزو توافقات بین المللی است اما تا کنون دو طرف اسرائیلی و فلسطینی نتوانستند در مذاکرات صلح خود به نتیجه برسند. عمده اختلاف دو طرف، شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و مساله آوارگان فلسطینی است.

آیت الله خامنه‌ای در سخنان خود، با اشاره به اقدام محمود عباس اظهار داشت: «مدعای ما آزادی فلسطین است، نه آزادی بخشی از فلسطین. هر طرحی که بخواهد فلسطین را تقسیم کند، یکسره مردود است. طرح دو دولت که لباس حق به جانب پذیرش دولت فلسطین به عضویت سازمان ملل را بر آن پوشانده‌اند، چیزی جز تن دادن به خواسته صهیونیست‌ها، یعنی پذیرش دولت صهیونیستی در سرزمین فلسطین نیست.»

اما خالد مشعل، در توصیف اقدام رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که با این اقدام «رژیم صهیونیستی و آمریکا در وضعیت انزوا قرار گرفتند، اجماع بین المللی خوبی شکل گرفته، چهره زشت سیاست آمریکا و مواضع اسرائیل نمایان شده است.»

رئیس دفتر سیاسی حماس، در عین حال این اقدام را محدود توصیف کرد که به گفته او نباید به آن بسنده کرد. او خواستار آن شد که «ابتدا سرزمین‌های فلسطینی آزاد شود و پس از ان درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطین به شورای امنیت ارائه داده شود.» او همچنین نسبت به تاثیرات احتمالی اقدام محمود عباس هشدار داد.

مساله تشکیل کشور فلسطین در مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ جزو بندهای مصالحه دو گروه فلسطینی فتح و حماس است که بر روی آن توافق شده است. البته حماس مخالف به رسمیت شناختن کشور اسرائیل است. محمود عباس در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت که «برای صلح و جلوگیری از خونریزی بیشتر، سازمان آزادیبخش فلسطین با تشکیل کشور فلسطین بر روی ۲۲ در صد از سرزمین تاریخی آن موافقت کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود تلویحا مسئولان سازمان آزادیبخش فلسطین را به خیانت متهم کرد. اما خالد مشعل در مقابل آنها را ستود.

آیت الله خامنه‌ای در این باره گفت فلسطین گفت: «نبود ایمان راسخ دینی و انقطاع از مردم، به تدریج آنان را خنثی و بی‌تأثیر کرد. البته در میان آنان مردان شریف و پرانگیزه و غیور بودند ولی مجموعه و سازمان به راه دیگری رفت. انحراف آنان به مساله فلسطین ضربه زد و هنوز هم می‌زند. آنها هم مانند برخی دولت‌های خائن عربی به آرمان مقاومت که تنها راه نجات فلسطین بوده و هست، پشت کردند، ‌ و البته نه فقط به فلسطین، که به خود هم ضربه‌ سختی وارد کردند.»

در مقابل خالد مشعل اقدام محمود عباس در ارائه در خواست به رسمیت شناختن کشور فلسطین به شورای امنیت را به وجود مخالفت ایالات متحده آمریکا ستود و گفت: «پس از این اقدام چه؟ آیا در همین گام محدود متوقف شویم؟ بله برادر ابو مازن زیر بار فشارهای آمریکا نرفت و بر اقدام خود اصرار کرد. این جراتی ستودنی است که آن را ارج می‌نهیم‬.»
XS
SM
MD
LG