لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

تلاش برای تغییر نام خانه سینما


در تازه‌ترین تحول در مورد بازگشایی خانه سینما، اختلاف بر سر تغییر نام این نهاد باعث چالش تازه‌ای شده است. برخی از سینماگران عضو شورای بازنگری اساسنامه این نهاد، قصد دارند عنوان خانه سینما را به «خانه سینمای جمهوری اسلامی ایران» تغییر دهند.

تغییری که جمال شورجه از مدافعان اصلی این تغییر در توضیح دلیل آن به خبرگزاری ایسنا گفته است باتوجه به رویکرد خانه سینما و امکان فعالیتش در سطح بین‌المللی «می‌تواند نماد و سمبلی از نظام جمهوری اسلامی ایران در سمینارها و جلسات داخلی و بین‌المللی باشد.»

این گفته‌ها زمانی بیان شده که اعضای شورای بازنگری خانه سینما پس از حدود یک ماه فعالیت اساسنامه را برای تائید نهایی به دفتر رئیس جمهوری ایران تحویل داده‌اند. شورای تشکیل شده متشکل از ۳ نماینده سازمان سینمایی شامل ابوالقاسم طالبی، جمال شورجه، عباس بابویهی و ۳ نماینده خانه سینما شامل فرهاد توحیدی، ابراهیم مختاری، جمال خندان و مسعود جعفری‌جوزانی به عنوان رئیس بود که از سوی محمود احمدی‌نژاد پس از مشکلات پیش آمده برای این نهاد صنفی مامور بازنویسی اساسنامه شده بودند.

فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما و عضو شورای بازنگری اساسنامه با این حال روز یکشنبه ۱۴ اسفند با بیان اینکه از نظر نمایندگان خانه سینما کار بررسی اساسنامه تمام شده در مخالفت با پیشنهاد مطرح شده گفته است در ماده یک آمده که خانه‌ سینما در واقع تحت قوانین اساسی جمهوری اسلامی و زیرنظر و نظارت وزارت ارشاد فعالیت می‌کند و همین امر به اندازه کافی گویاست که خانه‌ سینما به عنوان نهادی که در چارچوب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، شناخته شود.

جمال شورجه همزمان با اعلام درخواست این تغییر در اساسنامه همچنین خبر داده که دو عضو شورای بازنگری، متن نهایی اساسنامه را به همین دلیل امضا نکرده بودند.

جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی نیز یک روز بعد از اظهارات جمال شورجه با دفاع تلویحی از این تصمیم گفت پیشنهاد اضافه شدن «جمهوری اسلامی ایران» به نام خانه سینما به دلیل جلوگیری از سوء‌استفاده بعضی مجامع بین‌المللی و تشکیلات وابسته به مخالفان خارج از کشور جمهروی اسلامی، از نام این تشکل بوده است.

او در توضیح این دلیلش بدون ذکر مصداقی گفته در بعضی مجامع بین‌المللی و در تشکیلات وابسته به بعضی از افراد به گفته آقای شمقدری اپوزیسیون برانداز خارج‌نشین، از نام «خانه سینما» در راستای اهداف خلاف منافع ملی ایران سوء استفاده می‌شود.

در واکنش به این اظهارات مسعود جعفری جوزانی که به عنوان نماینده رئیس جمهوری ایران در جلسات بازنگری اسانامه حضور داشته در مخالفت با پیشنهادهای مطرح شده به خبرگزاری ایلنا گفته است که با این كار خانه‌ سینما تبدیل به نهادی دولتی و رسمی می‌شود و این پیشنهاد در تناقض آشكار با مسئولیت‌های خانه‌ سینماست.

او گفته کسانی که با رفع مشکل خانه سینما خود را بازنده می‌بینند، دنبال راهی می‌گردند که بازی را به هم بزنند.
XS
SM
MD
LG