لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

ادامه واکنش‌ها به درخواست ممنوع‌البیان شدن خاتمی


تذکر ۱۰ نماینده مجلس ایران و درخواست برای ممنوع‌البیان، ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج شدن محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، در روزهای گذشته واکنش‌هایی زیادی در بین حقوقدانان، فعالان سیاسی و رسانه‌های ایران داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد مقدم،عضو مجمع روحانیون مبارز، روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه گفت: «حضور شخصیت‌هایی مثل خاتمی معادلات انتخابات را تغییر می‌دهد و آنها از این مسأله نگران هستند؛ بنابراین برای تخریب بیشتر و محصور کردن وی تلاش می‌کنند. »

تذکر ۱۰ نماینده مجلس ایران در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش های زیادی داشته است. آقای مقدم درباره این واکنش ها می‌گوید: « این نوع واکنش‌ها نشان‌دهنده اوج محبوبیت و تأثیرگذاری شخصیت آقای خاتمی است. »

۱۰ نماینده در جلسه ۱۵ تیر ماه مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی خطاب به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، خواستار «اجرای حکم ممنوع‌التصویر، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان بودن محمد خاتمی توسط قوه قضاییه شدند.»

محمد مقدم ،عضو مجمع روحانیون مبارز، درباره واکنش این تشکل به تذکر ۱۰ نماینده مجلس گفت: « مجمع روحانیون مبارز، این جریانات را کوچک‌تر از آن می‌داند که بخواهد برای آنها جایی باز کند و اصلاً حساب باز کردن برای برخی از اندیشه‌های غلط و ناروا به نظر من موجب بها دادن به آن اندیشه‌ها می‌شود.»

محمد خاتمی رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز است.

واکنش حقوقدانان: تذکر ۱۰ نماینده مجلس «مبنای قانونی ندارد»

بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری‌های ایران، تذکر نمایندگان مجلس را دارای جنبه نمادین و سیاسی دانست و افزود: « اولا با توجه به نقش وزیر دادگستری و اینکه وی صرفا مسئول ارتباطات قوه قضاییه با دو قوه دیگر است و اختیاراتی که در حد پاسخگویی باشد، ندارد و تذکر به او موجبی ندارد زیرا به موجب آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان می‌توانند به رئیس جمهور و وزرایی که سئوال از آنها جایز است، تذکر دهند. »

به گزارش ایرنا این حقوقدان افزود: «لذا چون وزیر دادگستری در وضعیت و موقعیتی نیست که سئوال از او میسور باشد، تذکر به او نیز بی‌فایده است. »

آقای کشاورز اضافه کرد: «محروم کردن افراد از حقوقی از این قبیل مجازات محسوب می‌شود و باید از طرف مقام قضایی به موجب حکم دادگاه مقرر شود و تا آنجا که بنده می‌دانم چنین فرایندی در مورد آقای خاتمی اجرا نشده است. »

محمدعلی جداری‌ فروغی، وکیل دادگستری، نیز معتقد است که «درخواست ممنوع‌البیان شدن آقای خاتمی توهین محسوب می‌شود و وی می‌تواند در این زمینه شکایت خود را اعلام کند. »

به گزارش خبرگزاری ایسنا این حقوقدان گفت: « وظایف وزیر دادگستری در قانون مشخص است و در هیچ‌ کجا نیامده که از جمله وظایف وزارت دادگستری ممنوع‌البیان کردن افراد است. »

سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری، نیز تذکر نمایندگان مجلس را ناشی از بی‌اطلاعی آنان دانست و در گفت و گو با ایرنا افزود: « دستگاه قضایی فقط مجازاتی را می‌تواند اعمال کند که در قانون پیش‌بینی شده است و آن هم برای متهم و در اینجا آقای خاتمی در معرض هیچ اتهامی قرار ندارد. »

به گزارش ایرنا مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری، نیز با بیان اینکه تذکر ۱۰ نماینده مجلس مبنای قانونی ندارد افزود: «واژه "ممنوع‌البیان" تهی از مفهوم حقوق بشری و سیاسی است. »

به گزارش ایلنا احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم نیز با بیان اینکه یک نماینده باید براساس چارچوب قانون تذکر دهد، اظهار داشت: «یک نماینده نمی‌تواند خارج از چارچوب قانون تذکر بدهد و فکر می‌کنم رییس مجلس باید برای این دسته از افراد یک دوره آموزش قانون اساسی بگذارد. »

به گزارش ایرنا محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس ،نیز با بیان اینکه شاید به زعم آقایان، گناه آقای خاتمی محبوبیت بیش از حد او نزد مردم است افزود: «ان شاءالله انسان از منظر خداوند ممنوع‌التصویر، ممنوع‌البیان و ممنوع‌الخروج نشود که اگر این گونه شد با صرف میلیاردها ریال و به کارگرفتن بهترین تصویربرداران و بهره‌گیری از غنی‌ترین واژه‌ها در بیان نمی‌تواند به دل انسان‌ها ورود کند. »

برخی از چهره‌های اصولگرا نیز به تذکر نمایندگان مجلس واکنش نشان داده اند. حسین مظفر، معاون نظارت مجلس اقدام این ۱۰ نماینده را از مصادیق دخالت در حوزه و احکام قضایی دانست و اظهارداشت: « احکام قضایی بر اساس مدارک و مستندات حقوقی و تناسب جرم و مجازات صادر می شود و بر اساس سلایق، آرزوها و احکام دستوری نیست. »

به گزارش ایرنا گفت: « نفس تذکر برای ممنوع‌التصویر و ممنوع‌البیان شدن علیه هر فرد و مقامی که حتی اشکالات و نقطه نظرهایی در شیوه اداره کشور داشته باشد اما اساس نظام را قبول دارد، مورد وهن مجلس و نمایندگان است.»

ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصولگرا، نیز گفت: «برخی دوستان در رابطه با انتخابات آینده مجلس احساس می‌کنند ممکن است آقای خاتمی فعال شوند و نقش موثری در انتخابات داشته باشند و لذا تصمیم گرفتند چنین موضوعی را مطرح کنند تا آقای خاتمی به تعبیری به صحنه سیاسی کشور بازنگردند.»

تعدادی از روزنامه‌های ایران نیز یادداشت‌هایی و خبرهایی را درباره تذکر نمایندگان مجلس منتشر کرده‌اند. روزنامه‌های شرق و اعتماد سخنان علی مطهری را منتشر کرده‌اند.

علی مطهری، نماینده مجلس ایران، گفته بود که «شورای امنیت ملی مصوبه‌ای در مورد ممنوع‌التصویر بودن محمد خاتمی ندارد» و تذکرات گروهی از نمایندگان در این مورد «نامعقول» است.

غلامعلی رجایی، مشاور اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در یادداشتی در روزنامه فرهیختگان در این باره نوشته است: « این گروه در پس شکستی که خوردند در تلاشند مثلث ( هاشمی، خاتمی، روحانی) یا مربع (آهاشمی، خاتمی، حجت الاسلام سیدحسن خمینی، روحانی) را که آن را عامل موفقیت رقیب می‌دانند بر هم بزنند. »

محمدرضا تاجیک مشاور خاتمی در دوره ریاست جمهوری نیز به روزنامه آرمان گفته است: «ممکن است عرصه سیاست و قدرت امروز و فردای ما خاتمی را برنتابد، اما نمی‌تواند خاتمیسم را از متن به حاشیه بکشاند. خاتمیسم جزئی لایتجزا از تاریخ اکنون و آینده ما باقی خواهد ماند. »

XS
SM
MD
LG