لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

خاتمی: این انتخابات فرصت تاریخی برای خروج از بحران است


محمد خاتمی در سخنانی انتخابات پیش رو را یک فرصت تاریخی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، سیاسی و معیشتی مردم و کشور دانست و از کسانی که دغدغه ملی، میهنی و دینی دارند خواست این فرصت را مغتنم شمرده و با انتخابات قهر نکنند و رای خود را به هاشمی رفسنجانی بدهند.

به گزارش وبسایت محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت در دیدار با هیات اجرایی ستاد ملی جوانان اصلاح‌طلب، بار دیگر پشتیبانی همه‌جانبه خود از هاشمی رفسنجانی را اعلام کرد و ثبت نام وی برای انتخابات ریاست جمهوری را «فداکاری» برشمرد.

محمد خاتمی تصریح کرد: «من به همه مردم می‌گویم، این لحظه تاریخی را درک کنند و به تمام کسانی که به من لطف داشتند و می‌خواستند بیایم و البته به جناب آقای هاشمی هم نظر دارند می‌گویم در این موقعیت رأی خود را به جناب آقای هاشمی بدهند».

آقای خاتمی تأکید کرد که «کسی نباید قهر کند و همه باید بیایند و همه در کنار آقای هاشمی قرار گیرند تا از این بحران بیرون بیاییم. دل‌ها به هم نزدیک‌تر شود، اقتصاد بهبود پیدا کند و فضای امنیتی از بین برود. تهدید‌های بیرون کاهش پیدا بکند و یا دست کم، اثر کمتری بگذارد».

افزایش حملات به هاشمی

حمایت خاتمی از هاشمی در حالی است که نامزدهای اصولگرایان و عقبه‌های آنها، از محمدباقر قالیباف تا کاندیدای اصلح محمد تقی مصباح یزدی، کامران باقری لنکرانی، به شدت حملات خود علیه هاشمی افزوده‌اند.

اما از دیگر سو شبکه‌ ایران، رسانه دولت، نیز نوشته است که تنها اسفندیار رحیم مشایی می‌تواند در برابر هاشمی یک «سوپر دو قطبی» ایجاد کند.

در حالی که به گفته اصولگرایان و دولتی‌ها با آمدن هاشمی رفسنجانی عرصه انتخابات دگرگون شده است، سایت الف به نقل از نظرسنجی یک «نهاد معتبر» که نامی از آن نبرده، گزارش داده است که «اگر اصولگراها تا انتها با همین دست فرمان بروند» انتخابات را به اکبر هاشمی رفسنجانی واگذار خواهند کرد.

جریان‌های اصولگرا که درون خود بایکدیگر به‌شدت اختلاف دارند، در روزهای اخیر این سئوال را مطرح می‌کنند که چرا اصلاح‌طلبان با توجه به سابقه خود از هاشمی حمایت می‌کنند. حداد عادل یکی از نامزدهای ۱+۲ گفته است که یا هاشمی عوض شده یا اصلاح‌طلبان. قالیباف آن را به «میلیتاریسم» تشبیه کرده و گفته دوران اصلاحات زاییده دولت هاشمی بود. لنکرانی هم گفته است که اگر هاشمی سال ۲۰۰۵ را در اینترنت جستجو کنیم روزه‌ با‌طل کن است.

بحران دامن همه را خواهد گرفت

محمد خاتمی روز چهارشنبه با بحرانی توصیف کردن کشور گفت: «بخواهیم یا نخواهیم، بگوییم یا نگوییم، کشور و جامعه با بحران روبرو است و اگر این وضع تداوم و گسترش بیابد دامن همه را خواهد گرفت و تمام جامعه را گرفتار خواهد کرد، همچنان که مقدماتش دامن مردم را گرفته است. وظیفه شرعی، انقلابی، ملی، انسانی و روشنفکری ما این است که تلاش کنیم تا از این بحران خارج شویم.»

وی هاشمی را مناسب‌ترین گزینه برای تشکیل دولت آینده ایران دانست و گفت: «با توجه به همه این مسائل جناب آقای هاشمی رفسنجانی مناسب‌ترین شخصیتی است که می‌تواند حضورشان مؤثر باشد و با برنامه‌های جدید و دیدگاه‌های جدید نقش بسیار مهمی را می‌توانند داشته باشند. ایشان با نقشی که در انقلاب و نظام داشته‌اند، عنایت ویژه‌ای که امام به ایشان داشتند، تجربه فرماندهی جنگ، دو دوره ریاست جمهوری و بعد حضور در متن جریانات و همراه و خیرخواه رهبری و نظام، اینها همه نکات مثبت است. مهم‌تر این که همه آن برنامه‌ها و جهت‌گیری‌ها باید با هماهنگی رهبری باشد که جناب آقای هاشمی در این مورد تواناتر از همه‌اند.»

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نامزدی هاشمی رفسنجانی را اقدامی «شجاعانه» توصیف کرد وگفت: «می‌دانم که از نظر شخصی نمی‌خواستند بیایند، ولی به خاطر کشور فداکاری کردند و منافع ملی و خیر کلی را بر خواست شخصی ترجیح دادند و اینک مردم‌اند که باید شجاعانه و مسئولانه به صحنه بیایند و ایشان را کمک کنند.»

رئیس جمهور پیشین ایران با اشاره به مشکلات داخلی و بین‌المللی کشور گفت: «نباید توقعات را بالا برد و انتظار معجزه داشت. اگر مشکلات موجود مهار شود و امور به مسیر منطقی، عقلانی و مدبرانه قرار گیرد. کار بسیار بزرگی صورت گرفته است. بازگرداندن ثبات و آرامش خود دست آورد مهمی است. اگر همه در کنار هم باشیم آثار مثبت هم مشخص خواهد شد؛ بدون اینکه انتظار داشته باشیم ظرف شش ماهه همه مشکلات حل شود. همین که مسائل رو به حل شدن برود امید ایجاد می شود.»

نباید ایران را به یک کمیته امداد بزرگ تبدیل کرد

خاتمی همچنین به معضلات اقتصادی، معیشتی، اشتغال و تحریم‌های بین‌المللی پرداخت و گفت دولت آینده باید اسباب هم آرامش طبقه محروم را فراهم کند و هم به تولیدکنندگان و کارآفرینان اعتماد را بازگرداند.

وی هدفمند کردن یارانه‌ها را به‌خودی‌خود تصمیمی درست دانست اما گفت در عین حال، باید فشاری که از ناحیه اجرای این قانون روی طبقات محروم وارد می‌آید کاسته شود و «کارآفرینی» و «تولید» تقویت شده و تامین اجتماعی هم گسترش یابد.

سامان دادن به اقتصاد از جمله مواردی است که خاتمی بر آن تاکید داشت. به گفته وی «بیش‌ از شصت درصد» نان‌آوران خانواده‌اها هم‌اکنون برای تامین معاش روزمره، بهداشت و تحصیل فرزندانشان با مشکل مواجه هستند که دولت بعدی باید آن را در اولویت کاری خود قرار دهد.

رئیس جمهور پیشین ایران، تصریح کرد که نباید ایران را به «یک کمیته امداد بزرگ» تبدیل کرد چراکه به عقیده او در نهایت قشر کم‌درآمد و طبقات محروم بیش از همه آسیب خواهد دید.

رئیس جمهور پیشین ایران گفت: «حتی آن کسی که امروز پول یارانه می‌گیرد، و باید هم یارانه دریافت کند، اما با برنامه‌ای درست که سرچشمه از بین نرود، یعنی منبعی که یارانه از آن تأمین می‌شود از بین نرود و یارانه هم درست به دست جامعه برسد. حتی این بخش از جامعه هم اعتمادش لطمه خورده است. نمی‌داند کار دوام پیدا می‌کند یا خیر؟ آیا با بیکاری بلندمدت و مزمن او و فرزندانش همراه خواهد بود؟ با گرانی‌ها چطور؟»

خاتمی کشور را در معرض «تهدیدها‌ی جدی» خارجی دانست و گفت: «متأسفانه رویکردها و کارکردهای داخلی هم این تهدیدها را تشدید می‌کند و در نتیجه این تهدیدها روی اساس نظام و کشور و روی زندگی مردم و آینده ما اثر منفی و مخرب دارد. یا باید آن را خنثی کنیم یا دست کم تأثیر آن را کاهش دهیم. منظور این نیست که از اصول و منافع ملی و ارزش‌ها دست برداریم.»

قرار است یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد به همراه انتخابات شوراها برگزار شود. هنوز تکلیف صلاحیت‌ نامزدها در شورای نگهبان مشخص نشده است و برخی از جریان‌های اصولگرا از شورای نگهبان خواسته‌اند رقبایشان را رد صلاحیت کند.
XS
SM
MD
LG