لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

خاتمی: اگر با جریان‌های تخریبی برخورد نشود به ترور ختم می‌شود


محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران، با اشاره به تجمع عده‌ای در فرودگاه مهرآباد و پرتاب کفش به سوی خودروی حسن روحانی هنگام بازگشت از نیویورک هشدار داد اگر با جریان‌های برخورد نشود منجر به ترور می‌شود.

به گزارش سایت بنیاد باران، محمد خاتمی در دیدار با شماری از سربازان کهنه‌کار وخانواده‌های کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق، ماهیت جریان‌هایی را که به گفته او تسلیم رای مردم نمی‌شوند، خطرناک دانست.

روز شنبه در حالی که چندصدنفر به استقبال حسن روحانی آمده بودند، عده‌ای در اعتراض به تماس‌های مقام‌های ایران و آمریکا علیه رئیس جمهور ایران شعار دادند و به سوی او کفش پرتاب کردند.

خاتمی ضمن اینکه بر لزوم فضای نقد تاکید کرد، اظهار داشت که جریاناتی به دنبال خشونت هستند و رای مردم را برنمی‌تابند.

محمد خاتمی گفت: «آقای دکتر روحانی در شعارهایی که داده و کارهایی که شده از جمله همین فضای باز و نقد و آزادی است...اما نقد با تخریب متفاوت است. اگر جلوی جریانات تخریبی گرفته نشود مثل زمان اصلاحات می‌شود که اوایل این طور بود و بالاخره منجر به ترور شد.»

رئیس دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به حمله عده‌ای به علی لاریجانی در حرم حضرت معصومه گفت که معتقد است این‌گروه‌ها «خودسر» نیستند و از جایی سازمان‌‌دهی می‌شوند.

آنچنانکه در گزارش مجلس آمده است محفلی نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی سازمان‌دهنده بر هم زدن سخنرانی رئیس مجلس در قم بود.

خاتمی گفت: «این جریان خشونت‌گرای بی‌منطق نقد نمی‌کند تخریب می‌کند، این جریان درموقعیتی که رئیس جمهور رفته و از ملت و عزت آن دفاع می‌کند و مورد تایید رهبری است به روش‌هایی که به شدت مورد نقد مقام معظم رهبری است به تخریب دولت دست زده‌اند، نمونه اش در قم بود، اینجا دوباره این مسائل تکرار می‌شود که قابل قبول نیست، فعلا کاری ندارم به اینکه نیت‌ها چیست؟ ممکن است خیر بوده باشد گرچه اینها را خودسر نمی‌دانم بلکه آنرا سازماندهی‌شده می‌دانم.»

در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی شماری از نویسندگان و روشنفکران به قتل رسیدند و سعید حجاریان نیز در مقابل ساختمان شورای شهر در روز روشن مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

رئیس جمهور پیشین ایران تصریح کرد: «وزارت اطلاعات و قوه قضاییه مسئول است که این امر را پیگیری کنند ...من از آقای روحانی دفاع نمی‌کنم بلکه از حق ملت، مصلحت و امنیت ملت دفاع می کنم، این جریانات امنیت ملت را به هم می‌زنند تعداد اقدام‌کنندگان کم است ولی زور شان زیاد است.»

وی افزود: «شاید کسی با آنها برخورد نمی‌کند شکایت هم می‌شود کسی گوش نمی‌کند؛ اینها قدرت دارند ما نمی‌گوییم اینها نباشند بلکه می‌گوییم قدرت از آنها گرفته شود، مصونیت نداشته باشند و وادار بشوند منطقی بشوند. تریبون و روزنامه و سایت که دارند بروند آنجا حرفشان را بزنند به شرط اینکه جو سازی‌نکنند، دروغ نگویند و تهمت نزنند.»

خاتمی گفت: «وجود این جریانات طالبانی، خشن، نشانه آزادی بیان و آزادی فکر نیست، نشانه تخریب و دهن‌کجی به آراء ملت و تصمیمات رهبری و فضایی است که در جامعه ما ایجاد شده است.»

وی اظهار داشت: «امیدوارم اقلیتی که آن کارها را کردند به خود بیایند، بدانند دوران این کارها گذشته است و مسئولان ذیربط با آن برخورد کنند و نگذارند گسترش پیدا بکند.»

برخی از رسانه‌ها و گروه‌هایی که به دولت روحانی برای تماس با مقام‌های آمریکایی اعتراض‌ می‌کنند، پیشتر نامه‌ها و درخواست‌های بی‌پاسخ محمود احمدی‌نژاد به مقام‌های آمریکایی را به عنوان دستاورد سیاست خارجی و عزت ملی معرفی می‌کردند.

محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود، به دولت میرحسین موسوی اشاره کرد و گفت وی توانست با سه میلیارد دلار کشور را اداره کند و از مشکلات به‌وجود آمده در هشت سال گذشته ابراز تاسف کرد.

خاتمی گفت: «چرا باید این طور حساب کنیم که منطقی رفتارکردن یعنی گذشتن از حقوق ملت؟ خیر اینگونه نیست، آنچه مهم است تامین حقوق ملت است و اگر خشونت‌گرایی و جنگ‌گرایی سبب بشود این حقوق ضایع شود این ضد انقلاب و غیر انقلابی است.»
XS
SM
MD
LG