لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

خاتمی: بنا بود موسوی و کروبی در اعیاد گذشته آزاد شوند


محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، از اینکه بر خلاف «گزارش‌های موثق» میرحسین موسوی و مهدی کروبی در اعیاد گذشته از حصر خانگی آزاد نشدند، ابراز تعجب کرد.

آقای خاتمی این سخنان را چهارشنبه در دیدار با خانواده‌های موسوی و کروبی مطرح کرده است، دیداری که در آستانه هزارمین روز از حصر خانگی این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ صورت گرفته است.

زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی هم به همراه همسرش، در حصر خانگی به سر می‌برد.

به گزارش سحام نیوز، آقای خاتمی در این دیدار ز ضمن ابراز تاسف از آنچه که این روز‌ها بر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد می‌گذرد٬ اظهار تعجب کرده که «طبق گزارش‌های موثق قرار بوده که این عزیزان در آن اعیاد آزاد و حصرشان برداشته شود٬ لیکن نمی‌دانم چه رخ داد که مسئولان قوه قضائیه به ناگاه تصمیم دیگری گرفتند و موضوع حصر منتفی شد.»

رئیس جمهور اسبق ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد که با تغییر رخ داده در مدیریت دولت و نیز با بودن آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد زیر نظر وزارت اطلاعات٬ این محدودیت‌ها هرچه زود‌تر برداشته شود.

پیشتر غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه ایران در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا گمانه‌زنی‌ها درباره آزادی موسوی و کروبی در اعیاد پیش رو صحیح است؟، گفته بود: «این گمانه‌زنی‌ها درست نیست و هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.»

در این دیدار خاتمی با خانواده‌های دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی با ابراز نگرانی از وضعیت جسمی همسرش گفت: «در دوران حبس آقای کروبی خود را ملزم کرده بودند که روزی ۲ ساعت در داخل منزل قدم بزنند٬ اما اکنون بیش از یک ماه است که درد پای ایشان باعث شده که آقای کروبی نتوانند راه بروند و تقریبا اکثر مواقع روی تخت خوابیده‌اند٬ مگر در مواردی که بخواهند به دستشویی و یا حمام بروند.»

خانم کروبی همچنین از انتقال آقای کروبی به بیمارستان طی چند روز گذشته خبر داد و افزود: «۵ روز قبل وزارت اطلاعات ایشان را برای انجام چکاپ و آزمایش به بیمارستان بردند. متاسفانه آقای کروبی به پوکی استخوان دچار شده‌اند. همچنین ایشان به دلیل شرایطی که در آن هستند٬ به آرتروز زانو مبتلا شده‌اند و دیسک کمر ایشان هم عود کرده است.»

در روزهای گذشته هم گزارش‌هایی از وضعیت نامناسب جسمی آقای کروبی منتشر شده بود. از جمله برخی از گزارش‌ها حاکی از آن بود که این نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از نور و هوای آزاد محروم است که این وضعیت، شرایط جسمی او را دشوار‌تر کرده است

در ادامه این دیدار دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به حوادث رخ داده در روز عید غدیر اشاره کرده و افزودند: ‌«در آن روز مادرمان شاهد آنچه رخ داد٬ بودند٬ لذا اکنون بیش از هر چیز نگران حال ایشان هستیم.»

دختران میرحسین موسوی در ادامه با ابراز نگرانی و تاسف از آن رویداد گفتند: «در دیدار بعدی که با پدر و مادر داشتیم٬ فهمیدیم که ایشان چقدر از آن ماجرا ضربه خوردند.»

دختران موسوی پیشتر از ضرب شتم‌ خود توسط یکی از نیروهای امنیتی ناظر بر حصر پدر و مادرشان پس از دیدار روز عید غدیر خبر داده بودند.

نرگس موسوی یکی از دختران میرحسین موسوی در این باره در صفحه فیس بوک خود نوشت که یکی از ماموران زن از آنها خواست تا تمام لباس‌ها و لباس‌های زیر را از تن در آورند، که با مقاومت دختران میرحسین موسوی در برابر این خواسته، این مامور به سمت آنها حمله‌ور شده و به صورت هر دو خواهر (زهرا و نرگس) سیلی می‌زند..

پس از آن، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع امنیتی آگاه دختران میرحسین موسوی را به «جوسازی سازمان یافته» برای «جلب توجه» متهم کرد.

مصطفی‌پور محمدی وزیر دادگستری دولت حسن روحانی هم ضرب و شتم دختران موسوی را « جو سازی رسانه‌ای» توصیف کرد.

اما علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با روزنامه شرق، تاکید کرد که «دختران آقای موسوی هم باید بتوانند با رسانه‌ها حرف بزنند، مسوولان مربوط هم یا تایید می‌کنند یا تکذیب.»

او با بیان اینکه موضوع باید برای جامعه روشن شود افزود: «نمی‌شود که برای یک طرف ماجرا حتی سخن‌گفتن با رسانه‌ها ممنوع شود – مگر رسانه‌های فیلتر شده که مردم دسترسی ندارند – و آن وقت برای طرف دیگر، همه تریبون‌ها مهیا باشد و مدام اظهارنظر کنند و مردم هم مجبور باشند‌‌ همان حرف را قبول کنند.»

مطهری با اشاره به اینکه بنا دارد تا مساله به‌وجودآمده برای دختران میرحسین را با وزیر اطلاعات در میان بگذارد، گفت: «اگر توضیحات جناب وزیر قانع‌کننده نباشد از ایشان سوال خواهیم کرد. اما نکته کلیدی اینکه در اینگونه مواقع، نظام و حکومت وظیفه دارند تا مساله را برای مردم توضیح دهند، باید مطلب برای افکار عمومی روشن شود. همچنین باید به طرف مقابل نیز اجازه حرف‌زدن داده شود.»
XS
SM
MD
LG