لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

رضا خاتمی: امکان دارد اصلا‌ح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو برای مجلس لیست مشترک بدهند


محمدرضا خاتمی، دبیرکل پیشین حزب مشارکت و نائب رئیس مجلس ششم می‌گوید این امکان وجود دارد که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو برای انتخابات مجلس آینده لیست مشترک بدهند.

محمدرضا خاتمی در مصاحبه با روزنامه آرمان که در روز چهارشنبه دوم بهمن منتشر شد، تاکید کرده که روحانی بهتر است از استیضاح وزیرانش نهراسد و درعین حال گفته است که نباید به مجلس برای استفاده از این ابراز خرده گرفت.

وی همچنین گفته که اصلا‌ح‌طلبان چه بسا نتوانند بهترین گزینه‌های خود را به مجلس بفرستند اما تلاش آنها باید بر این باشد که مانند اقتصاد، رشد منفی سیاسی به صفر برسانند.

محمدرضا خاتمی تاکید کرده که حرکت سیاسی جریان اصلاح‌طلب باید به سمتی باشد که اکثریت اصولگرایان، به طیف تندرو این گروه نپیوندد.

وی همچنین هشدار داده اگر از کسانی چون علی مطهری حمایت نشود، دیر یا زود نوبت به دیگران هم خواهد رسید.

محمدرضا خاتمی در پاسخ به روزنامه آرمان گفته است که اگر محمود احمدی‌نژاد هم خواهان مناظره است، بهتر است به وی تریبون داده شود تا به گفته او شیوه‌هایی که در هشت سال گذشته به آن انتقاد وارد بود تکرار نشود.

خاتمی با بیان اینکه «جناح مقابل اصلاحات در فکر این است که چگونه همه راه‌ها را ببندد»، از ایجاد تشکیلاتی برای انتخابای مجلس توسط اصلاح‌طلبان ابراز بی‌اطلاعی کرد.

دبیرکل پیشین حزب مشارکت گفت: «...اصلاح‌طلبان به این استراتژی بسیار مهم رسیدند که نخست، باید منسجم باشند، دوم اینکه به حداقل‌ها در این مسیر قناعت کنند و سوم اینکه با نیروهایی که در جریان اصلاح‌طلبی نیستند اما دلسوز کشور هستند، همکاری داشته باشند. شما تردید نکنید نقشی که آقای ناطق نوری در انتخابات خرداد ۹۲ داشت کمتر از نقش خیلی چهره‌های اصلاح‌طلب دیگر نبود و آقای ناطق هم با همین هدف فعالیت می‌کرد بنابراین در انتخابات آینده بعید نیست اصولگرایان میانه و اصلاح‌طلبان به یک لیست واحد برسند.»

محمدرضا خاتمی در ادامه تاکید کرده است که این اظهارات حزبی نیست و بیانگر دیدگاه‌های شخصی وی است.

خاتمی در ادامه گفت: «باید دانست که یک اقلیت تند و رادیکالی در کشور حضور دارد که در اصولگرایان هم نمی‌گنجد و اصولگرایان هم با این‌ها مرز دارند. اگر بتوانیم در طول این مسیری که پیش می‌رویم، این اقلیت تند و رادیکال را هر چه ایزوله‌تر کنیم و هر چه دایره آنها را محدود‌تر کنیم و مرز‌بندی بین آ‌نها و اصولگرایان سیاست‌ورز را روشن کنیم خدمت به کشور است اما اگر کاری شود که اصولگرایان مجبور به حمایت از آنها شوند، کار بسیار بد و ضربه بزرگی به آینده کشور خواهد‌بود.»

وی درباره نحوه برخورد با علی مطهری پس از انتقاداتش درباره رویدادهای ۸۸ گفت: «آقای مطهری انتقاداتی داشت که باید از روش خاص خود به آنها پاسخ می‌دادند. متاسفانه این مسیری است که می‌گویند دوستت را زدند، برادرت را زدند صحبت نکردی و حالا خودت را می‌زنند. امروز باید این هشدار را داد. اگر امروز مجلس، هیات رئیسه مجلس و رئیس مجلس و نمایندگانی که مدعی عدالت و حق هستند و علیه بابک‌زنجانی بیانیه می‌دهند، از سخنان صحیح مطهری دفاع نکنند، مطمئن باشند فردا برای خودشان هم تکرار خواهد شد.»

محمدرضا خاتمی درمورد درخواست مناظره احمدی‌نژاد و پاسخ‌های داده شده به وی گفت: «اگر این اتفاق بیفتد پدیده مبارکی است. البته سطح آقای احمدی‌نژاد برابر با آقای روحانی نیست که بخواهد با او مناظره کند اما رد مناظره که شما حق ندارید بیایید صحبت و دفاع کنید و تلویزیون در اختیارش قرار ندهید، قشنگ نیست. نگران نباشیم که کسی که منطق و استدلالی ندارد، نمی‌تواند مردم را فریب دهد.»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به کارت‌ها و تذکرهای پی‌ در پی نمایندگان به وزیران روحانی گفت: «اشتباه بزرگی که دولت در این موضوع ممکن است مرتکب شود، این است که در قبال درخواست‌هایی که ما فکر می‌کنیم حق و عادلانه نیست، تسلیم شود و کوتاه بیاید. دولت قول‌هایی به مردم داده است و برنامه‌هایی را برای اجرا به مردم ارائه کرده که مردم به آنها رای داده‌اند و دولت باید محکم بر سر اینها بایستد.»

خاتمی تصریح کرد: «وزیر استیضاح می‌شود، خب بشود. چه اشکالی دارد؟ از آن طرف بسیار بد است که بخواهیم فضا‌سازی کنیم که مجلس حق سوال ندارد و بگوییم اگر مجلس سوال می‌کند..»

انتخابات مجلس دهم در اسفند سال ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG