لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

خاتمی: همچنان که موسوی‌ می‌گوید پیروزی ما شکست هیچ‌کس نیست


محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه با جمعی از دانشجویان سراسر کشور دیدار کرد و نظرات خود را در مورد شرایط پس از انتخابات بیان کرد.

به گزارش وبسایت محمد خاتمی، وی به نقش دانشجویان و استادان در «هدایت جامعه به مسیر درست» تاکید کرد و گفت به همین میزان این قشر در سال‌های گذشته متحمل «فشار» و «تحقیر» شده‌اند.

خاتمی «اخراج و بازنشسته کردن اساتید»، «ستاره دار کردن دانشجویان»، «محدود کردن انجمن های اسلامی و صنفی» و «ایجاد یک فضای امنیتی- نظامی در دانشگاه‌ها» و نیز «مساله تفکیک جنسیتی» و را گواه مدعای خود گرفت.

رئیس جمهور پیشین گفت که دانشگاهیان در این مدت بیشترین حبس و حصر را متحمل شده‌اند.

خاتمی با اشاره به حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، در ادامه گفت: «سه بزرگوار در حصر گرچه به دلایل سیاسی در این موقعیت هستند؛ اما وجه دو نفر از آنان در درجه اول دانشگاهی و فرهنگی است. مطمئنا اصناف، کارگران و همه طبقات در این مدت رنج کشیدند اما انصافا بیشترین هزینه را دانشگاهیان و دانشجویان داده‌اند.»

رئیس جمهور پیشین ایران که حمایت او و اکبر هاشمی رفسنجانی پیروزی حسن روحانی در انتخابات را رقم زد، بار دیگر به مشی اصلاح‌طلبانه خود و جریان‌های همسو تاکید کرد و از رئیس جمهور منتخب خواست صدای دانشجویان را بشنود و به وعده‌های انتخاباتی خود متناسب با شرایط عمل کند.

روحانی صدای دانشجویان را بشنود

محمد خاتمی تصریح کرد: «نظام ما و در درجه اول رئیس جمهور منتخب ما، باید صدای شما را بشنود. بهتر است این جمع دیداری با آقای روحانی داشته باشد،حرف‌ها را بشنود و بزند. علی‌رغم هیاهو و بداخلاقی کسانیکه باعث این وضع هستند و نمی‌خواهند پیام "شکست معنادار" خود را بشنوند، فرصت‌طلبانه ادعا می‌کنند که آنچه پیش آمده به نفع آنها بوده است.»

اشاره محمد خاتمی به برخی از چهر‌ه‌ها و جریان‌های اصولگرا است که پس از پیروزی حسن روحانی وی را نه کاندیدای اصلاح‌طلبان و میانه‌روها و بلکه نزدیک‌تر به جریان خود معرفی می‌کنند. برخی از این چهر‌ه‌ها نظیر حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان، تا بدانجا پیش رفته‌اند که از انتخاب روحانی به عنوان شکست اصلاح‌طلبان یاد کرده‌اند. با این حال حسین شریعتمداری در روزهای پایانی تبلیغات هشدار داده بود که اگر اصولگرایان متحد نشوند، سیل اصلاح‌طلبان آنها با خود خواهد برد.

پیروزی ما شکست هیچ کس نیست

محمد خاتمی افزود: «ما باید بی‌آنکه بگوییم پیروز شده‌ایم، کاری کنیم که همه احساس برد کنند. تعبیر مهندس موسوی که "پیروزی ما شکست هیچ کس نیست بلکه پیروزی ملت است" کاملا درست و به جا است. از حکومت و نظام تا طبقات مختلف و گروه‌های چپ و راست، کاری کنیم که همه احساس برد کنند. این کار شدنی است و این توجه کردن به مطالبات مردم و نیازهای زمانه است.»

وی تصریح کرد: «چرا بگوییم کدام جریان، دسته و جناح پیروز شده‌اند، بگوییم کدام رویکرد و برنامه پیروز شد. برنامه و رویکرد آقایان روحانی و عارف مورد قبول ما بوده است و این نشانه بلوغ و تدبیر بود که رای‌های مردم شکسته نشود و نشد.»

محمد خاتمی سپس خطاب به حسن روحانی گفت: «همان طور که خود تاکید فرمودید پایبندی به برنامه‌ها و رویکردهایی دارید که مورد تایید و توجه مردم با اکثریت قاطع قرار گرفت و این پایبندی همچنان باید تداوم داشته باشد. به جای دعواهایی که هست و در جای خود می‌تواند مفید باشد، باید بگوییم رویکردهای اشتباه وجود داشته است که باید تغییر کند.»

وی تصریح کرد: «حرمت و جایگاه جامعه ما نزول کرده، پر درآمدترین دولت همه تاریخ ایران حاصل کارش پربدهکارترین دولت شده است، وضع زندگی مردم بدتر و فساد افزایش پیدا کرده و .... در این انتخابات "تغییر رویکردها در درون نظام" و "اصلاح در درون نظام" پیروز شده است.»

رئیس جمهور پیشین ایران بیان‌ اینکه حسن روحانی دارای شایستگی‌های فراوانی‌ است از وی خواست که برای تحقق مطالبات مردم پافشاری کند و دولت خود را مطابق با این مطالبات بچیند.

روحانی افرادی را در دولت نگذارد که با تغییر رویکردها مخالفند

خاتمی گفت مهم نیست که این افراد از چه جناحی هستند اما در عین حال هشدار داد «دغدغه این است کسانی نیایند که با تغییر رویکردها مخالف بودند و تلاش کردند که جناب روحانی موفق نشود، هرچند که نتوانستند.»

کنترل مطالبات و محدود بودن امکانات حسن روحانی یکی دیگر از نکاتی بود که خاتمی به آن متذکر شد و گفت: «نمی‌توانیم توقع داشته باشیم همه مشکلات فورا حل شود. سطح مطالبات باید پایین بیاید و باید صبر کنیم. اما توقع این است به گونه‌ای عمل شود که جامعه احساس کند رویکردها عوض شده و رویکردی آمده که به اصلاح فرهنگ، سیاست و اجتماع معقتد است.»

محمد خاتمی گفت جریان اصلاح‌طلب و آزادی‌خواه، آزادی را برای همه می‌خواهند اما عده‌ای‌ با رفتارهای فاشیستی و انحصارطلبانه به دنبال حذف جریان‌های دیگر هستند و اکنون طلبکارانه برخورد می‌کنند.

وی تصریح کرد: «نمی‌خواهیم جای هیچ کس را تنگ کنیم. آنکه آزادی‌خواه است آزادی را برای همه می‌خواهد حتی فاشیست‌ها، اما فاشیست‌ها جز برای خود برای کس دیگری آزادی نمی‌خواهند، وجود غیر خود را تحمل نمی‌کنند. بعضی از رویکردها، رویکرد فاشیستی بوده است.»

وی گفت: «دروغ‌پردازی، تحریف انقلاب، انحصار طلبی، خشونت‌طلبی و حذف همه جریان‌ها از خصیصه‌های این جریان است و حالا می‌بینیم که همان جریانات در حال صدور رهنمود برای رئیس جمهور منتخب هستند. باید آرمان‌های انقلاب حاکم شود، انقلاب مال ملت است نه کسانیکه در آن نقشی نداشته‌اند و می‌خواهند گفتمان کج و کوله خود را بر گفتمان انقلاب حاکم کنند و به حذف، تحقیر و ترور شخصیت‌ها اقدام کنند.»

انتقاد از شعار علیه جلیلی و قالیباف

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برخی شعارها که علیه سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف داده شده بود، بدون ذکر نام آنها، انتقاد کرد و گفت: «یکی از جوانان زندانی عزیز که زندانش را تمام کرده، از بعضی شعارها که علیه بعضی کاندیدا ها می‌دادند ناراحت شده و نوشته این فرد پایش را برای ایران و انقلاب داده یا دیگران سال‌ها فرماندهی کرده‌اند و در مقابل دشمن ایستاده‌اند، حالا تفکر و سلوک او را قبول نداشته ای رای نداده‌ای، اما نباید توهین کرد.»

رئیس جمهور پیشین ایران، با اشاره به شرایط پیش از انتخابات گفت: «ما در میان یک دوراهی بودیم و آنکه گفتمان اصلاح‌طلبی و اصلاح طلبان باهم شکست بخورند و یا گفتمان اصلاح طلبی پیروز شود که سرانجام با رای مردم گفتمان اصلاح‌طلبی و تدبیر و امید پیروز شد.»

به گفته خاتمی سخت‌ترین کار روحانی، « روحانی تحویل گرفتن کشوری است که مشکلات فراوانی دارد» و ابراز امیدواری کرد که دولت مستقر مشکلات بیشتری در روزهای باقیمانده ایجاد نکنند.

دولت احمدی‌نژاد به دنبال رفع حصر و آزادی زندانیان باشد

خاتمی در انتها با اشاره به حصر موسوی، رهنورد و کروبی و زندانیان سیاسی گفت: «فعلا من کاری ندارم که فضای ناگوار کنونی از جمله حبس‌ها و حصر چگونه بوجود آمده ولی پیشنهادم این است همین دولت فعلی بکوشد تا این مشکل حل شود و ذکر خیر بزرگی را از خود به جا بگذارند که دیگر کسی در حبس و حصر نباشد. آنچه در این دولت شده ولو خودش می‌خواست یا نمی‌خواست، می‌تواند به عنوان باقیات الصالحات تلاش سازنده‌ای بکند و این مشکل حل شود چون این توقع را از آقای روحانی داشتن آسان نیست.»
XS
SM
MD
LG