لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

«نیترات» عامل شیوع بیماری‌های تنفسی در خوزستان معرفی شد


 اهواز
اهواز
در نشستی که روز سه‌شنبه در خوزستان برای بررسی افزایش ناگهانی بیماری‌های تنفسی برگزار شد، وجود ذرات نیترات در هوا عامل این بیماری‌ها اعلام شد.

به گزارش سایت تابناک، در این نشست که در اهواز که سه‌شنبه ۱۴ آبان ماه برگزار شد،
علاوه بر قائم مقام وزیر بهداشت، مدیرکل محیط زیست استان و کار‌شناس سازمان هوا‌شناسی، مدیر کمیته پدافند غیر عامل، فرماندار اهواز، رئیس اورژانس و کار‌شناس سازمان آب هم شرکت کرده بودند.

در همین حال در این نشست آخرین آمار مبتلایان به تنگی نفس طی روزهای گذشته که به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند، ۵۵۰۰ تن اعلام شد که در این بین ۵۲۰ تن بستری شده‌اند.

بر اساس این گزارش، احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، در این باره گفت: «در آنالیزی که روز دوم بارندگی ‌روی نمونه‌های آب باران انجام دادیم، سطح یکی از پارامتر‌ها بالا نشان داده شد؛ این پارامتر "نیترات" بوده ‌که بالا بودن میزان آن، احتمال باران اسیدی را قوت می‌دهد.»

لاهیجان‌زاده افزود: «شاید هر فعالیت نفتی ‌نیترات تولید کند؛ حتی آتش زدن مزارع. نیترات یکی از عواملی است که اگر با رطوبت ترکیب شود، تولید اسید نیتریک می‌کند.»

وی در ادامه سکون هوا را موجب تجمع آلاینده‌های هوا دانست.

همزمان با نشست یاد شده، پورتال اینترنتی سازمان حفاظت محیط زیست ایران از جریمه یک واحد پتروشیمی در بندر ماهشهر استان خوزستان به خاطر آلوده کردن هوا خبر داد.

بر اساس این گزارش، شعبه اول دادگاه عمومی و حقوقی بندرامام خمینی واحد پتروشیمی متخلف را به پرداخت «سه میلیون تومان» محکوم کرد.

خوزستان مهمترین مرکز تولید نفت و پالایش آن در ایران است. پالایشگاه آبادان (بزرگترین پالایشگاه ایران) و پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی ماهشهر از جمله صنایع وابسته به نفت در این استان هستند.حدود ۸۲ درصد از میادین فعال نفتی ایران در استان خوزستان قرار دارد.

در این نشست، علاوه بر علل صنعتی و نفتی آلودگی هوا، «موضوع ترافیک، رطوبت بالای ۸۰ درصد، باران، رعد و برق و ساکن بودن هوا از یک سو و دیگر عوامل غیر طبیعی مانند آتش زدن مزارع، لاستیک‌ها، زباله‌ها و درختان از سوی دیگر» به عنوان عوامل آلودگی هوای این استان معرفی شد.
XS
SM
MD
LG