لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۳

پیکر عباس کیارستمی تشییع شد


مراسم تشییع پیکر عباس کیا رستمی، کارگردان نامی سینما ،روز یکشنبه،۲۰ تیر، از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران و با حضور شمار زیادی از سینماگران و دوستداران کیارستمی برگزار شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:14 0:00
لینک مستقیم


پرویز پرستویی، بازیگر سینما، مجری این مراسم بود و حجت‌الله ایوبی، معاون سینمایی وزیر ارشاد و تعدادی از سینماگران و هنرمندان درباره آقای کیا رستمی سخن گفتند.

مراسم تشییع عباس کیارستمی با حضور جمع کثیری از هنرمندان و دوستداران وی در تهران (ویدئو از ایلنا)
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:18 0:00

از جمله به گزارش خبرگزاری ایلنا، اصغر فرهادی، کارگردان سینمای ایران، گفت: «آقای کیارستمی نازنین از شما سپاسگزارم که نام این سرزمین را در جهان، به نامی پراحترام و دلنشین بازگرداندید. سپاسگزارم که دل نبریدید از این خاک با همه نادیده گرفتن‌ها و قدرناشناسی‌ها و سنگ‌اندازی‌های سفره‌‌لیسان سیاست».

این سخنان فرهادی با تشویق حاضران روبرو شد و فیلم آن نیز در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است.

داریوش شایگان، نویسنده و فیلسوف، نیز در این مراسم گفت: «او نیازی به انباشت اطلاعات نداشت و مرا به یاد لئوناردو داوینچی نقاش ایتالیایی می‌انداخت که می‌گفت از خواندن بی‌نیاز است و با ابزار تجربه جهان را کشف می‌کند. کیارستمی نیز از طریق نگاهش رادیوگرافی می‌کرد، یعنی در پس مظاهر به دنبال جوهر حقیقت بود و دنیا را با چشم دل می‌دید».

مسعود کیمیایی، ابراهیم فروزش، ابراهیم حقیقی و سیف‌الله صمدیان از جمله دیگر هنرمندانی بودند که دراین مراسم سخن گفتند و آیدین آغداشلو، نقاش و گرافیست، نیز برای این مراسم یک فایل صوتی ارسال کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ازدحام جمعیت در این مراسم به حدی بود که خیابان‌های حجاب و وصال «کاملا مسدود شده» بود.

براساس گزارش‌ها همچنین در حالی‌که عده زیادی منتظر خروج پیکر عباس کیارستمی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودند، پیکر وی از دردیگر این ساختمان خارج شد.

پیکر عباس کیا رستمی در قبرستان «توک مزرعه» در لواسان به خاک سپرده می‌شود.

عباس کیارستمی که در پی شدت گرفتن بیماری‌اش برای معالجه به فرانسه رفته بود بعدازظهر روز ۱۴ تیرماه در سن ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال «قصور پزشکی» در جریان معالجه این کارگردان سینمای ایران منتشر شده و پس از انتشار این گزارش‌ها کمپینی نیز درباره خطاهای پزشکی در فیس‌بوک راه‌اندازی شده است.

به همین دلیل، وزیر بهداشت در نامه‌ای از رییس کل سازمان نظام پزشکی خواسته تا پرونده پزشکی این کارگردان در تهران و پاریس «با دقت، سرعت و شفافیت» بررسی و گزارش آن منتشر شود.

علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، نیز روز شنبه در نامه‌ای به رئیس نظام پزشکی فرانسه خواستار همکاری دو جانبه برای روشن شدن دلایل فوت این کارگردان نامی سینمای ایران شده بود.

عباس کیارستمی خالق فیلم‌هایی چون «طعم گیلاس»، «گزارش»، «خانه دوست کجاست؟»، «مشق شب»، «باد ما را خواهد برد»، «زندگی و دیگر هیچ»، «کلوزآپ، نمای نزدیک» و «زیر درختان زیتون» است که در جشنواره‌های جهانی جوایز متعددی کسب کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG