لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

«درباره الی» و خرس نقره ای اصغر فرهادی


اصغر فرهادی روز شنبه۲۶ بهمن ماه به عنوان بهترین کارگردان پنجاه و نهمین جشنواره جهانی فیلم در برلین، برنده جایزه خرس نقره ای شد.

فیلمی که از این هنرمند ۳۶ ساله سینمای ایران به جشنواره برلین راه یافت « درباره الی » نام دارد و چهارمین فیلم سینمایی اوست.

در هفته گذشته نیز،اصغرفرهادی برای همین فیلم برنده دو جایزه سیمرغ بلورین جشنواره بین المللی امسال فیلم فجر شد: یکی برای بهترین کارگردانی؛ و دومی به طور مشترک برای تهیه کنندگی یکی از دو بهترین فیلم از نگاه تماشاگران.

این در حالیست که نام فیلم «درباره الی» به ویژه در آستانه برگزاری بیست و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به این علت که نمایش آن تنها با دخالت مستقیم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران ممکن شد،بر سر زبان ها افتاد.

قبل از پا در میانی مشاور رئیس جمهور، به علت مخالفت محافل تندرو که اساس آن بازی گلشیفته فراهانی در این فیلم گزارش شد، صحبت از عدم نمایش این فیلم در جشنواره فجر به میان آمده بود. امسال بازی گلشیفته فراهانی همراه با لئوناردو د کاپریو در فیلم آمریکایی «مجموعه دروغ ها»، خبرساز شد.

وقتی که فرهادی بعنوان بهترین کارگردان جشنواره بین المللی امسال فیلم برلین در مراسم ویژه معرفی شد او خطاب به حاضرین گفت :«سلام می کنم به همه ، با صمیم قلبم خدا را سپاس می گویم چرا که اگر او یاری نمی کرد الان اینجا نبودم . از مردم سرزمینم یاد می کنم که کمتر تصور دقیقی از آنها دارید. از بچه های گروهم که عاشقانه کار کردند تشکر می کنم.»

در این فیلم، گلشیفته فراهانی، مریلا زارعی، رعنا آزادی فر، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، پیمان معادی، و احمد مهران فر بازی کرده اند.

داستان فیلم درباره سفر سه زوج جوان و فرزندانشان به شمال کشور است. همراه این مسافران یک ایرانی دیگر به نام احمد هم دیده می شود که ساکن آلمان است و به این جمع پیوسته تا با دختری به نام الی پس از آشنایی در این سفر ازدواج کند.

غرق شدن یکی از بچه ها در دریا و نجات او در پس ناپدید شدن الی، فضای داستان را که سرشار از شوخی و خنده است بهم می ریزد و بحث های پیش پا افتاده میان مسافران در پی ناپدید شدن الی ناگهان تبدیل به بحث های جدی می شود.

پنجاه و نهمین جشنواره جهانی فیلم برلین در طول ده روز فعالیت خود داستان درباره الی و ابهامی که ناپدید شدن الی در دریا در ذهن تماشاگر ایجاد می کند را تبدیل به بحث محوری رسانه های گروهی آلمان کرد.

همین بحث به نشست رسانه ایی کارگردان و تنی چند از بازیگران فیلم درباره الی منجر شد ودر این نشست یکی از خبرنگاران بین المللی از اصغر فرهادی درباره شخصیت احمد – همان شخصیت ایرانی ساکن آلمان که برای ازدواج با الی به جمع دوستانش در شمال ایران پیوسته است – پرسید: «قضیه فیلم هم بر این اساس است. الی فکر می کرد که احمد ده روز به ایران سفر کرده و برمی گردد و حتی تصمیمش هم بر این بود که با نامزدش قطع ارتباط کند. او به این سفر نیامده بود تا به طور واضح و علنی با کسی برای ازدواج آشنا شود بلکه به اصرار شخصیتی به نام سپیده به این سفر آمده بود تا با شخصیت احمد آشنا شود.»

او همچنین گفت: «قضاوت هایی که بعد از این ماجرا دیگران درباره الی می کنند قضاوت های عادلانه و منصفانه ایی نیست . چرا دیگران درباره الی این گونه فکر می کنند؟ اگر چه الی دیگر زنده نیست و از بین رفته است اما این مهم است که بعدها و در طول زمان در موردش چه قضاوتی می شود . آیا وقتی به یاد او می افتند به عنوان یک زن بد خیانتکار به او فکر می کنند یا اینکه از او بعنوان یک فرد معصوم یاد می کنند؟»

«در دنیای امروز اخلاق مرز مشخصی ندارد»

اصغر فرهادی در ادامه افزود: «این سوال اصلی فیلم است. و سوال بزرگتری که در پی دیدن فیلم ایجاد می شود این است که « اصولا اخلاق به چه معناست ؟» آیا اخلاق فقط به معنای صداقت داشتن و دروغ نگفتن است ؟ به نظر من در دنیای امروز اخلاق مرز مشخصی ندارد. ما نمی توانیم بگوییم اگر کسی همیشه راست بگوید حتما آدمی اخلاقی است. شاید شما مجبور باشید در شرایطی برای رعایت همان اخلاق دروغ بگویید. صداقت فقط معنایش دروغ گفتن نیست و حقیقت فقط به معنای مترادف راست گفتن نیست.»

«در ایران هیچ وقت رسما نگفتند که فیلم ممنوع شده است. متاسفانه برخی از مطبوعات ایران بدلایلی که ذکرش در این جا ممکن نیست برای این فیلم شایعه سازی کردند و آنقدر این شایعه بزرگ شد که احساس کردم دارد رنگ واقعیت به خود می گیرد.» اصغر فرهادی
در نشست فیلم درباره الی که در یکی از سالنهای جشنواره برلین بر پا شد گلشیفته فراهانی هم حضور داشت و از نقش خود در فیلم درباره الی این گونه یاد کرد: «خوشحالم که در برلین ، شهری که در آن دیوار و جدایی دیگر وجود ندارد هستم. کاری که با آقای فرهادی انجام دادیم بیشتر یک کار کارگاهی بود و در تمرینهای زیادی که قبل از فیلمبرداری داشتیم راجع به نقش ها صحبت می کردیم . ایشان به بهترین شکل، کاری را که ما باید انجام بدهیم هدایت کردند . بین ما مکالماتی بود برای ساختن یک مجسمه ایی که بایستی به بهترین شکل خلق شود . این کار یک تجربه فوق العاده بود.»

در همین نشست خبری در برلین « مریلا زارعی » هم از نقش خود و همچنین از شکل گیری کار گروهی در فیلم یاد کرد: «فرق این کار با کارهای دیگر در این بود که یک عده بازیگر با پیشینه خوب در کنار کارگردانی کار بلد و حرفه ای و موفق جمع شدند تا در کنار هم زندگی کنند و مقطعی از زندگی را تصویر کنند. حضور هر کدام از ما در این فیلم حکم پازلی را داشت که در کنار هم داستان فیلم را تعریف می کرد.»

وی افزود : «من به نوبه خودم می توانم بگویم که در ارتباط با شخصیت شهره احساس نزدیکی می کردم . همان طور که گلشیفته عزیز گفت، به واسطه راهنمایی آقای فرهادی و همراهی گروه و تمرینات زیادی که قبل یا حین اجرای کار داشتیم چیزی به عنوان تحمیل وجود نداشت و فکر می کنم اثر این ویژگی ها در شکل کلی فیلم و جنس بازیها مشهود باشد.»

فیلم درباره الی بخاطر حضور گلشیفته فراهانی در این فیلم ، بحث های دامنه داری را در برخی از مطبوعات ایران دامن زد که همین بحث ها نیز در نشست خبری فیلم در برلین تسری یافت و آقای فرهادی درباره مباحث حاشیه فیلم این طور گفت: «در ایران هیچ وقت رسما نگفتند که فیلم ممنوع شده است. متاسفانه برخی از مطبوعات ایران بدلایلی که ذکرش در این جا ممکن نیست برای این فیلم شایعه سازی کردند و آنقدر این شایعه بزرگ شد که احساس کردم دارد رنگ واقعیت به خود می گیرد و قبل از اینکه اتفاقی بیفتد خودم اعلام کردم که این فیلم مشکلی ندارد.»

وی افزود: «من بعید می دانم که این فیلم مشکل پیدا کند. اگر چه برای برخی رسانه ها مشکل پیدا کردن فیلم لقمه چرب تری بود تا نمایش آن! فیلم حاشیه زیادی پیدا کرد و برای من عجیب بود که یک مسئله کوچک که هنوز هم صورت مسئله برای بسیاری از ما مشخص نیست چنان گسترده شد که مسئله به رییس جمهور کشیده شد و البته ما در ایران می دانیم که موضوع به این بزرگی نبود . من در جایی از مطبوعات داخل ایران خواستم که واقع بین باشند و فیلم را فدای حاشیه نکنند . البته تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته است.»

علاوه بر اصغر فرهادی ، گلشیفته فراهانی هم به بازتاب دیدگاه های خود درباره شایعه سازی ها پیرامون این فیلم پرداخت و گفت: «منظور آقای فرهادی این است که مطبوعات این موضوع را بوجود نیاوردند بلکه به آن دامن زدند و جرقه ایی را که می توانست به سادگی خاموش کرد تبدیل به آتش بزرگی کردند که دیگر از کنترل خارج شده بود. نباید نقش منفی برخی مطبوعات را در این جریان فراموش کرد. من در حال حاضر هیچ مشکلی برای بازگشت به ایران ندارم و نداشته ام . اینها همه تبلیغات و حاشیه هایی است که از صفحات روزنامه ای که در یک صفحه غیبت خود خبر ازدواج و طلاق آدمها را می دهد برای گرم کردن بازار درآمد. این خبر تنها خبری بود که از من بعنوان یک خبر موثق منتشر شد که بازتاب جالبی نداشت . اما در حال حاضر من اینجا هستم وخیلی خوشحالم که دوباره در کنار گروه هستم و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.»

فیلم «درباره الی» قرار است تابستان سال آینده در سینماهای ایران به نمایش در آید.
XS
SM
MD
LG