لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

سه نفر به اتهام بمب‌گذاری زاهدان اعدام شدند


ماموران امنیتی در مسجد علی بن ابی طالب پس از انفجار
ماموران امنیتی در مسجد علی بن ابی طالب پس از انفجار
سه نفر از متهمان انفجار روز پنج‌شنبه هفته گذشته در زاهدان، روز شنبه در نزديکی مسجد علی بن ابی طالب این شهر در ملاء عام به دار آويخته شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از آنها به عنوان عوامل دخيل و موثر در بمب‌گذاری اخير در زاهدان نام برده است.

اعدام‌شدگان با نام‌های حاجی نوتی زهی، غلام رسول شاهو زهی و ذبيح‌الله نارويی معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اين افراد که در حملات گذشته نيز نقش داشتند با وارد کردن مواد منفجره به کشور و قرار دادن آن در اختيار فردی تروريست، نقش اصلی را در بمبگذاری اخير زاهدان داشتند.

در همین حال به گزارش ایسنا به دنبال پذيرش مسئوليت بمبگذاری زاهدان از سوی گروه ريگی، سفير پاکستان در تهران روز شنبه به وزارت امور خارجه احضار شد.

ایسنا افزود : « وزارت خارجه ایران در اين ديدار مراتب اعتراض و نگرانی عميق جمهوری اسلامی نسبت به ادامه فعاليت عناصر شرور و تروريست در مناطق مرزی دو کشور رابه سفیر پاکستان ابلاغ کرد.»

انفجار يک بمب در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان در روز پنجشنبه به هنگام نماز مغرب دستکم ۲۵ کشته و بيش از ۱۲۰ مجروح برجای گذاشت.

پس از اين انفجار برخی از مقامات ايران، آمريکا را به دخالت در اين حادثه متهم کردند. در همين زمينه صادق محصولی، وزير کشور ايران، روز جمعه گفته بود: عوامل ترور نه شيعه هستند نه سنی ، اين ها امريکايی و اسراييلی هستند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز جمعه درباره انفجار بمب در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان گفت: ما این حمله تروریستی را قویا محکوم می کنیم.

آقای کلی همچنین در خصوص اتهام مقامات ایران درباره دست داشتن واشینگتن در این حادثه گفت: آمریکا از هیچ شکلی از تروریسم در ایران حمایت نمی کند.

جان سوليوان، معاون سخنگوی دفتر امور خاور نزديک وزارت امورخارجه آمريکا، نیز در گفت وگو با راديو فردا ضمن محکوم کردن انفجار بمب در مسجد علی ابن ابی طالب در زاهدان، هرگونه دخالت آمريکا را در چنين رويدادی قويا رد کرد.

آقای سوليوان گفت: «پيش از هر چيز ما اين حمله تروريستی را قويا محکوم می کنيم و هرگونه حمله به شهروندان بيگناه بدون ترديد غيرقابل قبول است به ويژه هنگامی که تروريستها مردم بيگناه را در عبادتگاه آنها هدف قرار می دهند، اين عمل زشت، زشت ترمی شود».

درهمین حال، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی تاکید کرده است که «نمی توان ترديد کرد که دست طراحان سياسی برخی قدرتهای مداخله گر و دستگاههای جاسوسی آنان نيز به خون بيگناهان اين حادثه خونين آلوده است».

آیت الله علی خامنه ای درپیام خود نام کشور خاصی را نبرده است، اما ايران در گذشته نيز بارها ايالات متحده آمريکا وساير کشورهای غربی را به حمايت از گروههای شبه نظامی و گروههای مخالف خود متهم کرده است، اتهاماتی که از سوی اين کشورها تکذيب شده است.
XS
SM
MD
LG