لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

سفیر فرانسه با زندانی فرانسوی در اوین ملاقات کرد


کلوتیلد رایس
کلوتیلد رایس
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، از ملاقات سفیر این کشور در تهران با یک شهروند فرانسوی که در زندان اوین به اتهام «جاسوسی» بازداشت است، خبر داد.

برنار کوشنر، به رادیو «فرانس- انفو» گفت که، برنار پولوتی سفیر فرانسه روز پنجشنبه در تهران با کلوتیلد رایس در زندان اوین ملاقات کرده و برای او کتاب و لباس برده است و پیام خانواده‌اش را نیز به وی رسانده است.

برنار کوشنر به رادیو فرانس-انفو گفت: «وضع سلامت وی خوب است. بدیهی است که نگران است اما تحمل می‌کند.»

کلوتیلد رایس، چهارشنبه گذشته هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت در فرودگاه تهران دستگیر شد.

برنار کوشنر، روز پنجشنبه بار دیگر خواستار«آزادی فوری» این شهروند فرانسوی شد و او را «بیگناه» دانست. وزیر خارجه فرانسه با ابراز خرسندی از ملاقات سفیر این کشور با کلوتیلد رایس، آن را «نخستین گام» در راه آزادی وی تلقی کرد.

کلوتیلد رایس ۲۳ ساله است و در دانشگاه اصفهان به تدریس زبان فرانسه اشتغال داشت. وی بیش از پنج ماه است که در ایران به سر می‌برد.

برنار کوشنر روز سه شنبه نیز درباره اتهام این شهروند فرانسوی به شبکه سه فرانسه گفته بود: «این زن متهم به جاسوسی شده است. اگر ما درست فهمیده باشیم موضوع درباره فرستادن عکس بوده است. عکس‌هایی که با موبایل گرفته شده است. این نمی‌تواند جاسوسی باشد و نباید باشد. این اتهام پوچ و بی‌معنی است.»

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به تظاهرات پس از انتخابات ۲۲ خرداد گفت که کلوتیلد رایس نیز مانند بسیاری با تلفن خود از صحنه‌ها عکس گرفته است و این نمی‌تواند جاسوسی باشد.

نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، پیشتر در سخنانی شدیداللحن دستگیری این شهروند فرانسوی در تهران را محکوم کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه در این باره گفت: «اتهام‌های جاسوسی بسیار مضحک است. هیچ کسی به بهانه جاسوسی ربودن و بازداشت شهروندان فرانسوی را نمی‌پذیرد.»

واکنش گروه هشت به بازداشت شهروندان خارجی در ایران


شامگاه چهارشنبه در پایان نخستین روز از نشست سران گروه هشت در ایتالیا ، این گروه با صدور بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و دستگیری شهروندان خارجی اعلام کرد.

در بیانیه سران گروه هشت آمده است: «کشورهای گروه هشت همچنان عمیقاً نگران رویدادهای اخیر ایران هستند.»

کشورهای گروه هشت در این بیانیه «اختلال در کار رسانه‌ها، بازداشت غیرعادلانه روزنامه‌نگاران و دستگیری‌‌های اخیر شهروندان خارجی» را «غیرقابل پذیرش» دانسته‌اند.

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های تهران، کشورهای غربی ر ا متهم کرده‌اند که در اعتراض‌های مردمی پس از انتخابات ۲۲ خرداد نقش داشته‌اند.

پیشتر مقامات امینتی ایران ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در ایران را دستگیر کردند که هنوز یکی از آنها در بازداشت به سر می‌برد.

همچنین مازیار بهاری گزارشگر نیوزویک و یاسون آتاناسیادیس، خبرنگار یونانی روزنامه واشینگتن تایمز را در روزهای پس از انتخابات دستگیر شدند که از این دو مازیار بهاری همچنان در زندان به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG