لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

خودداری جمهوری چک از فروش اسپری فلفل به ایران


یک مأمور گارد ویژه در حال استفاده از اسپری فلفل در مقابل یکی از معترضان
یک مأمور گارد ویژه در حال استفاده از اسپری فلفل در مقابل یکی از معترضان
وزارت تجارت و صنایع جمهوری چک اعلام کرد که سال گذشته از فروش سلاح و ابزاری به ایران جلوگیری کرده است که می‌تواند در اعمال شکنجه کاربرد داشته باشند.

بنا به اعلام این وزارتخانه، از فروش ابزارهای دفاع شخصی نظیر اسپری فلفل و اسلحه شوک الکتریکی، تیزر، به جمهوری اسلامی به این دلیل جلوگیری شده است که این ابزارها در کشورهایی نظیر ایران ممکن است با هدف شکنجه یا اعدام افراد و یا دیگر روش‌های بی‌رحمانه به کار گرفته شوند.

در همین حال سرویس اطلاعات و امنیت جمهوری چک با انتشار گزارشی گفته است جمهوری اسلامی ایران در پی خرید تجهیزاتی با کاربرد دوگانه بوده است که در صنایع نظامی هم به کار گرفته می‌شوند.

اداره اطلاعات و امنیت جمهوری چک، بی‌آی‌اس، در تازه‌ترین گزارش سالانه خود اعلام کرد ایران، کره شمالی و سوریه در سال ۲۰۰۸ هم‌چنان خواستار خرید محصولات شیمیایی، تکنولوژی‌ها و تجهیزاتی بوده‌اند که ممکن است در زمینه توسعه و تولید سلاح‌های کشتار جمعی به کار گرفته شوند.

بنا به گزارش اداره اطلاعات و امنیت جمهوری چک، شرکت‌های ایرانی موجود در بازار چک علاقه‌مند به آغاز همکاری یا گسترش همکاری‌های خود با کمپانی‌های چکی هستند و ایرانی‌ها برای دستیابی به تجهیزات مهندسی ویژه‌ای تلاش می‌کنند.

در گزارش اداره اطلاعات و امنیت جمهوری چک آمده است: «مرور پرونده‌های صادرات کالا به ایران در طول سال ۲۰۰۷ نشان داد تجهیزاتی به شرکتی ایرانی انتقال یافته است که به دلیل دست داشتن در برنامه‌های هسته‌ای ایران تحت تحریم بوده است.»

اداره اطلاعات و امنیت جمهوری چک می‌افزاید مشتریانی از بلاروس و پاکستان نیز مشتاق دریافت تجهیزات مهندسی مشابهی از جمهوری چک بوده‌اند، تجهیزاتی که کاربردی دوگانه دارند.

اداره اطلاعات و امنیت جمهوری چک در ادامه گزارش سالانه خود معتقد است اغلب کشورهای خاورمیانه، کشورهای آفریقای سیاه و شماری از کشورهای آسیای جنوب شرقی از نظر تامین سلاح و تجهیزات نظامی مناطقی پرخطر هستند.

بنا به همین گزارش، برخی از کشورهای امضاکننده معاهده‌های بین‌المللی کنترل و منع تولید سلاح‌های کشتار جمعی به تعهدات خود پای‌بند نیستند و شمار کشورهایی که این گونه سلاح‌ها را دارند یا تولید می‌کنند رو به افزایش است.

با این حال گزارش اداره اطلاعات و امنیت جمهوری چک تاکید دارد که شرایط کنترل صادرات مواد و تکنولوژی‌هایی که در تولید سلاح کشتار جمعی به کار می‌روند دشوار و پیچیده است، زیرا بسیاری از مواد شیمیایی و تجهیزات مهندسی دارای کاربرد دوگانه صلح‌آمیز و نظامی هستند.

از ۱۲ کشوری که سال گذشته خواهان دریافت ابزار دفاع شخصی، نظیر اسلحه شوک الکتریکی و یا اسپری فلفل بوده‌اند دولت چک تنها برای ایران مجوز صادر نکرده و در عوض ۱۱ کشور دیگر مانند مکزیک، گرجستان، کامرون، سوئیس، آمریکا، ونزوئلا، عمان و پاکستان چنین کالاهایی را دریافت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG