لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

آمریکا هر گونه دخالت در انفجار سیستان و بلوچستان را رد کرد


نمایی از مجروحان یک حادثه بمبگذاری در زاهدان در خردادماه سال جاری
نمایی از مجروحان یک حادثه بمبگذاری در زاهدان در خردادماه سال جاری
ايالات متحده آمريكا روز يكشنبه بمبگذارى انتحارى در استان سيستان و بلوچستان ايران را محكوم كرد و بر اساس آخرين گزارش‌ها، شمار قربانيان اين حادثه به ۴۲ نفر رسيده است.

ايان كلى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، گفت: «ما اين اقدام تروريستى را محكوم مى كنيم و سوگوار از دست دادن زندگى بيگناهان هستيم.»

وى افزود: «گزارش هایی كه آمريكا را متهم به دخالت در اين حادثه مى كند كاملا نادرست هستند.»

در جريان يک بمبگذارى انتحارى قوى در استان سيستان و بلوچستان كه در حين برگزارى يک نمايشگاه محلى و با حضور چند تن از فرماندهان ارشد سپاه صورت گرفت، ۴۲ نفر كشته شدند.

ساعاتى پس از اين انفجار، على لاريجانى، رييس مجلس شوراى اسلامى به خبرنگاران گفته بود: «اقدامات تروريستى اخير سيستان و بلوچستان را نتيجه اقدامات آمريكا مى‌ دانيم. اين نشانه خصومت آمريكايى‌ها با كشور ماست.»

به گفته وى، «آقاى اوباما گفته بودند كه دست به سوى ايران دراز مى‌ كند اما با اقدام تروريستى امروز اين دست را سرخ كردند.»

رييس مجلس شوراى اسلامى ايران توضيح بيشترى در باره دلايل و شواهد خود مبنى بر دخالت آمريكا ارائه نكرد.

«گروه ریگی، مسئول حمله»

در همین حال، دادستان زاهدان اعلام کرد که گروه عبدالمالک ریگی مسئولیت حمله روز یکشنبه در استان سیستان و بلوچستان را به عهده گرفته است.

محمد مرزیه درباره چگونگی وقوع این انفجار گفت: «نمایشگاهی از دستاوردهای محلی برای بازدید عموم برپا شده بود و قرار بود حاضران قبل از تشکیل جلسه از این نمایشگاه بازدید کنند که یک نفر که از قبل به خود بمب وصل کرده بود، وارد نمایشگاه شد و این عملیات تروریستی را انجام داد.»

در همین حال وبلاگی که منتسب به گروه جندالله به رهبری عبداالمالک ریگی است در مطلبی که روز یکشنبه منتشر کرد، مسئولیت این حمله انتحاری را به عهده گرفته است.

«ما اين اقدام تروريستى را محكوم مى كنيم و سوگوار از دست دادن زندگى بيگناهان هستيم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
جندالله در بیانیه خود آورده است: فردی از این گروه «با اجرای عملیات استشهادی در شهر سرباز» دهها تن از فرماندهان سپاه پاسداران و فرماندهان بسیج و مسئولان وزارت اطلاعات را به قتل رسانده است.

در بیانیه گروه ریگی، این حمله انتحاری «پاسخی به جنایات بی‌وقفه رژیم در بلوچستان» و از جمله اعدام‌های اخیر در طول یک سال گذشته عنوان شده است.

گروه عبدالمالک ریگی پیش از این حمله‌های مشابهی در استان و سیستان و بلوچستان انجام داده بود که طی آن دهها نفر از نیروهای نظامی و غیر نظامی جان خود را از دست داده‌اند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، در حمله انتحاری روز یکشنبه در شهر سرباز شماری از سران طوایف و افراد شناخته شده جان خود را از دست داده‌اند؛ عارف برا،‌ اسلام موحدی، کلاتی دهقانی، شاهانی دهقانی، پنج شنبه دهقانی‌ و خدابخش دهقانی از جمله افراد غیر نظامی هستند که نام آنها تاکنون منتشر شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آخرین آمار کشته‌شدگان را ۴۲ نفر اعلام کرده است.

اين خبرگزارى به نقل از مدير كل پزشكى قانونى سيستان و بلوچستان گزارش داد: «تاكنون پيكر ‪ ۴۲‬شهيد حادثه تروريستى نشست هم انديشى سران طوايف سيستان و بلوچستان در پيشين شهرستان سرباز تحويل پزشك قانونى شده است.»

روسای سه قوه مجریه، مققنه و قضائیه جمهوری اسلامی ایران طی پیام‌های جداگانه حمله انتحاری روز یکشنبه را محکوم کردند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت دهم، در پیام خود گفته است که «جنایتکاران پاسخ این اعمال ضد مردمی خود را به زودی دریافت خواهند کرد.»

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، نیز از کلیه قوای انتظامی، امنیتی و قضایی خواسته است تا به گفته وی، «توطئه اخلال در امنیت» را از «ریشه بخشکانند.»

در خرداد ماه سال ۱۳۸۸ در انفجار بمبی در مسجد امیرالمومنین زاهدان بیش از ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند و نزدیک به ۱۰۰ نفر زخمی شدند؛ مسئولیت این انفجار را نیز گروه جندالله برعهده گرفت.

پیش از آن نیز گروه جندالله، مسئولیت شماری از انفجارها، ترورها و گروگان‌گیری‌ها را بر عهده گرفته بود.
XS
SM
MD
LG