لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

اوباما خواستار تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران ظرف چند هفته آینده شد


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه اعلام کرد که تلاش های تازه برای تصویب تحریم های بین المللی علیه ایران با شتاب مناسبی در جریان است و باید ظرف چند هفته آینده کامل شود. همزمان اتحادیه اروپا اعلام کرد که از اقدام‌هاى سازمان ملل علیه تهران حمایت خواهد کرد.

رییس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری غیر منتظره گفت: به رغم تکذیب ایران، برای او روشن شده است که ایران در مسیری قدم بر می دارد که به سوی ساخت «تسلیحات اتمی» است.

وی اظهار داشت: «به نظر می رسد که دولت ایران، پیشنهاد رویکرد دیپلماتیک وی را نادیده انگاشته است. ایران همچنان به برنامۀ اتمی خود ادامه می دهد که می تواند به تولید سلاح هسته ای بینجامد.»

آقای اوباما گفت: جامعه بین المللی به دنبال مجموعه ای از تحریم های معنادار است که «مسیرهای مختلفی» را برای اعمال فشار بر حکومت ایران ایجاد می کند.

وی در سخنان خود به جزئیات این نوع تحریم ها اشاره نکرد.

باراک اوباما می گوید: ایالات متحده آمریکا اطمینان دارد که جهان «در خصوص رفتار اشتباه ایران در این حوزه (برنامه اتمی) متحد است.»

رییس جمهور آمریکا در سخنان خود پیرامون موضع چین و روسیه در قبال تشدید تحریم ها علیه ایران گفت از اینکه اخیرا روسیه «رو به جلو» حرکت کرده خرسند است اما موضع چین نامشخص است.

وی افزود: «همزمان که ما بحث تحریم ها را دنبال می کنیم اینکه چین چگونه در شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان می دهد موضوعی است که باید منتظر آن باشیم.»

آقای اوباما در پایان با بیان اینکه معلوم نیست چه کسی واقعا موضع حکومت ایران را بیان می کند اظهار داشت که این کشور «علائم مختلفی» ارسال می کند.

پیشتر نیز، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در واکنش به آغاز غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم توسط ایران خواستار تصویب قطعنامه‌اى به منظور تشدید تحریم‌ها علیه جمهورى اسلامى «ظرف چند هفته» آینده شده بود.

در همین حال، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که جامعۀ جهانی مایل است برای خرید «ایزوتوپ» پزشکی به ایران کمک کند.

آقای کراولی اظهار امیدواری کرد که این پیشنهاد بتواند موجب اندکی اعتماد شود و به دولت ایران نشان دهد که برنامۀ عنی سازی بیست درصدی اش برای تهیۀ سوخت رآکتور پژوهشی تهران غیر ضروری است.

واکنش تند اروپا

در همین حال، اتحادیه اروپا نیز در واکنش به آغاز غنى سازى ۲۰ درصدى اورانیوم در ایران، از این اقدام جمهورى اسلامى اعلام کرد که از اقدام‌هاى سازمان ملل علیه تهران حمایت خواهد کرد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا، در این زمینه گفت: چنین اقدامى باعث بى‌اعتمادى بیشتر نسبت به برنامه اتمى ایران می شود.

وى با انتشار بیانیه‌اى اعلام کرد، اتحادیه اروپا با پیگیرى مسئله هسته‌اى ایران از اقدام‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد در این رابطه حمایت خواهد کرد.

از سوى دیگر نیکلاى پاتروشف، رییس شوراى امنیت ملى روسیه، که کشورش پیش از این با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده بود، گفت: تصمیم ایران براى غنى‌سازى بیشتر اورانیوم به تردید‌ها در باره برنامه اتمى این کشور دامن مى‌زند.

وی اظهار داشت: پیگیرى روش‌هاى سیاسى و دیپلماتیک براى حل مسئله هسته‌اى ایران «حد و مرزى دارد.»

پیشتر نیز رییس کمیسیون بین‌الملل مجلس دوماى روسیه از احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌هاى ایرانى روز سه‌شنبه غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم در تاسیسات هسته‌اى نطنز آغاز شده است.

مقام‌هاى ایرانى مى‌گویند، این اقدام با هدف تامین سوخت هسته‌اى مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران انجام‌ مى‌شود، این در حالى است که آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در اکتبر سال گذشته به ایران پیشنهاد داده بود، در مقابل ارسال بخشى از اورانیوم کمتر غنى شده خود به روسیه و فرانسه، سوخت مورد نیاز این رآکتور را دریافت کند.

ایران که به گفته خود براى تولید ایزوتوپ‌هاى دارویى نیازمند تامین سوخت رآکتور تهران است، در ابتدا با این پیشنهاد موافقت کرد، ولى پس از مدتى اعلام کرد که تنها در خاک خود و به صورت مرحله‌اى حاضر به مبادله سوخت است.

ایالات متحده آمریکا و فرانسه روز دوشنبه پس از اعلام رسمى خبر آغاز غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم از سوى ایران به آژانس بین‌المللى انرژى اتمى، بلافاصله اعلام کردند که دیگر راهى جز تحریم بیشتر جمهورى اسلامى باقى نمانده است.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به این که ایران اصولاً قادر به تولید میله‌هاى سوخت رآکتور تهران نیست، از اقدام ایران با عنوان «باج‌خواهى» نام برده و گفته بود: «از آنجا که مذاکره امکان‌پذیر نیست، تنها کارى که ما مى‌توانیم بکنیم اعمال تحریم است.»

شوراى امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه، تحریم‌هایى علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت‌هاى مربوط به غنى‌سازى اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچى از این خواست‌ها برنامه غنى‌سازى خود را توسعه داده است.

کشورهاى غربى و در راس آنها آمریکا مى‌گویند جمهورى اسلامى در پى تولید جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است، اما تهران مى‌گوید، برنامه‌ اتمى‌اش صلح‌آمیز است.
XS
SM
MD
LG