لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

سلطانیه خروج اورانیوم از پناهگاه به قصد تحریک اسرائیل را رد کرد


علی اکبر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ وین ۱۰ اسفند ۱۳۸۸
علی اکبر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ وین ۱۰ اسفند ۱۳۸۸
علی اکبر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه این گمانه‌زنی را که تهران برای تحریک اسرائیل به حمله به ایران، ذخیره اورانیوم خود را به روی زمین آورده رد کرد و اعلام داشت این اقدام تنها دلایل فنی داشته است.

علی اکبر سلطانیه‌در پاسخ به خبرنگارانی که از نیات ایران برای به روی زمین منتقل کردن ذخیره اورانیوم غنی‌شده پرسیده بودند، تصریح کرد که این ذخیره دوباره به زیر زمین انتقال داده شده است.

روزنامه‌ نیویورک تایمز، به تازگی در تحلیلی درباره نیت ایران احتمالاتی را مطرح کرده بود؛ در این تحلیل آمده است آوردن ذخیره اورانیوم ایران به روی زمین ممکن است برای تحریک اسرائیل به حمله به ایران باشد تا از این از این رهگذر حاکمیت ایران بتواند به اعتراض‌های هشت ماهه پس از انتخابات ریاست جمهوری پایان دهد.

نویسنده نیویورک تایمز همچنین این احتمال را مطرح کرده است که ممکن است ایران ‌بخواهد پس از حمله اسرائیل از پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای خارج شود و با بیرون کردن بازرسان آژانس، مانند کره شمالی با آسودگی خاطر ساخت بمب اتمی را دنبال کند.

همچنین این پرسش در محافل غربی مطرح شده است که چرا ایران بخش عمده‌ای از اورانیوم سه و نیم درصد غنی‌شده خود را به روی زمین منتقل کرده در حالی که برای تامین سوخت رآکتور تهران، در میان مدت، این میزان اورانیوم مورد نیاز نیست.

روز دوشنبه علی اکبر سلطانیه در وین در این باره به خبرنگاران گفت که «این اقدام تنها برای تولید مواد (مورد نیاز) برای رآکتور تحقیقاتی ایران بود؛ به خاطر همین (هم‌اکنون) این مواد به جای قبلی خود بازگردانده شده‌اند.»

علی اکبر سلطانیه همچنین گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها را درباره انتقال ذخیره اورانیوم ایران به به روی زمین برای تحریک اسرائیل جهت حمله به ایران را رد کرد.

علی اکبر سلطانیه گفت: «جهت اطلاع شما، ما این این کپسول (حامل اورانیوم) را (به روی زمین) انتقال دادیم چرا که به دلایل فنی به آن نیاز داشتند و آن را به محل قبلی بازگرداندند. ما از موادی برای رآکتور تحقیقاتی تهران به آن نیاز داشتیم استفاده کردیم.»

در همین حال یک دیپلمات «بلندپایه» که خبرگزاری رویترز نامی از وی نبرده، به این خبرگزاری گفته است یکی از دلایل محتمل برای انتقال حجم عمده‌ای از ذخیره اورانیوم به روی زمین این است که ایران می‌خواسته است «به طور مداوم و با فشار کافی» به سانتریفیوژهای خود برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی، خوراک بدهد.

این دیپلمات به رویترز همچنین گفته است این ذخیره اورانیوم به هرحال می‌تواند درحدود نیم ساعت به محل غنی‌سازی انتقال داده شود.

برپایه گزارش آژانس بین‌المللی که در رسانه‌های غربی و از جمله در نیویورک تایمز بازتاب یافت، ایران در ۱۴ فوریه(۲۵ بهمن) در حضور بازرسان آژانس، نزدیک به ۱۹۵۴ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصد غنی شده خود را از انباری که در اعماق زمین بود به تاسیسات غنی‌سازی کوچکی بر روی زمین در نطنز منتقل کرد که به گفته مسئولان ایرانی برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی از آن استفاده می‌شود.

نیویورک تایمز نوشته است که این اقدام می‌توانسته اسرائیل را برای حمله به این محموله وسوسه کند.
XS
SM
MD
LG