لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

«شهرام اميری، دانشمند هسته‌ای ایران، به آمريکا پناهنده شده است»


شهرام اميری
شهرام اميری
شبکه تلویزيونی «ای بی سی» (ABC) آمريکا گزارش داده است که شهرام اميری، دانشمند اتمی ايرانی که از خردادماه سال گذشته ناپديد شده بود، به آمريکا پناهنده شده و با سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، «سيا» همکاری کرده است.

«ای بی سی» از قول برخی از مقامات آمريکا پناهندگی شهرام اميری را «موفقيتی اطلاعاتی» برای سيا دانست.

پیشتر مقام‌های ايرانی اعلام کرده بودند که آقای اميری در اوايل خرداد ماه ۸۸ در حالی که برای انجام عمره مفرده به عربستان سفر کرده بود، در اين کشور ناپديد شد.

منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، نیز در آذر ماه ۸ آمريکا را متهم کرد که آقای اميری را که برای حج عمره در عربستان به سر می‌برده، ربوده است و همچنین عربستان را در این زمینه مسئول دانست.

با این حال عربستان سعودی از ادعای وزير خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر ربوده شدن شهرام اميری، «يکی از کارکنان تاسيسات غنی‌سازی قم»، در خاک اين کشور ابراز شگفتی و تأسف کرد و آمریکا نیز در این مورد ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.

«ريچارد کلارک»، از مقامات پيشين ضد تروريستی کاخ سفيد به ای.بی.سی. نيوز گفت: اهميت اين پيروزی به اين امر بستگی دارد که اين دانشمند [اميری] چقدر درباره برنامه هسته‌ای تفکيک شده ايران می‌داند.

او افزود: «بيرون کشيدن يک دانشمند از برنامه، واقعا آن را مختل نخواهد ساخت.»

آن طور که ای.بی.سی نیوز به نقل منابع آگاه اطلاعاتی گزارش کرده است، ناپديدشدن آقای اميری بخشی از عمليات بلندمدت سيا برای پناهنده شدن او بوده‌است.

اين گزارش می‌افزايد، مأموران اطلاعاتی آمريکا طی برنامه‌ای درازمدت موفق شدند از طريق يک واسطه با شهرام اميری در تهران تماس بگيرند و او را ترغيب به ترک ايران کنند. مسئولان «سيا» هنوز به اين گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

«ای بی سی» همچنین می‌افزاید شهرام اميری، پژوهشگر دانشگاه مالک اشتر، وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و در سازمان انرژی اتمی ايران کار می‌کرده است. او سه ماه پيش از فاش شدن تأسيسات اتمی قم، ناپديد شد.

به گزارش شبکه تلويزيونی ای بی سی، آقای اميری تمامی اطلاعات خود را درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی در اختيار آمريکا قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه، پیشتر به نقل از برخی روزنامه‌های محلی عربستان سعودی گفته بود شهرام امیری «دانشمند هسته‌ای» است و در ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم ایران در نزدیکی شهر قم با نام فوردو دست داشته است.
XS
SM
MD
LG