لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

«ایران میلیون‌ها بشکه نفت در نفتکش‌ها ذخیره کرده است»


یک نفتکش ایرانی در بندر چابهار
یک نفتکش ایرانی در بندر چابهار
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده است که ایران، میلیون‌ها بشکه نفت خود را در نفتکش‌ها ذخیره کرده است.

برپایه این گزارش، ذخیره‌سازی نفت از سوی ایران در حالی صورت گرفته است که از یک سو میزان تقاضا برای نفت خام با کاهش روبرو شده و از سوی دیگر غرب ایران را به خاطر برنامه‌ هسته‌ای‌اش زیر فشار قرار داده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در بازار کشتیرانی می‌افزاید هنوز مشخص نیست ایران چه اندازه از نفت خام خود را انبار کرده است اما، از شواهد پیداست که این میزان در حال افزایش است.

یکی از این منابع به خبرگزاری رویترز گفته است که برآورد می‌کند ایران این در ۱۹ نفتکش غول‌پیکر و یک نفتکش کوچکتر نفت ذخیره کرده است؛ به گفته این منبع آگاه خبرگزاری رویترز تا ماه گذشته میلادی ایران در ۱۲ نفتکش غول پیکر نفت خود ار ذخیره کرده بود.

یک نفتکش غول‌پیکر دومیلیون بشکه ظرفیت دارد و نفتکش‌های کوچک‌تر که به «سوئزماکس» مشهور است، ظرفیتشان تا یک میلیون بشکه است.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش داده است که مقام‌های ایران حاضر نشده‌اند میزان نفت ذخیره شده در نفتکش‌ها را اعلام کنند اما تایید کرده‌اند که در این نفتکش‌ها نفت وجود دارد.

دو کارشناس بازار نفت نیز به ارویترز گفته‌اند ممکن است نبودن مشتری برای نفت ایران، دلایل سیاسی داشته باشد چرا که قدرت‌های بزرگ درصدد هستند ایران را تحریم کنند.
یک مقام ایرانی که رویترز نامی از وی نبرده به این خبرگزاری گفت: «این میزان در حد ۲۰ نفتکش نیست؛ اما برخی از مشریان ما در خلیج فارس نفت در نفتکش‌ها دارند.»

در سه ماهه دوم سال جاری میلادی میزان تقاضای نفت خام کاهش یافته است چراکه پالایشگاه‌ها به جای تولید نفت گرمایشی و گازوئیل در تدارک بنزین فصل تابستان هستند.

بهای هر بشکه نفت در روز پنجشنبه به بشکه‌ای ۸۶ دلار رسید. در اوایل ماه جاری میلادی هر بشکه نفت به ۸۷ دلار افزایش پیدا کرد که در ۱۸ ماه گذشته سابقه نداشت.

رویترز به نقل از یک مقام ایرانی نوشته است هنگامی که بهای نفت افزایش می‌یابد، پالایشگاه‌ها خرید نفت خام را به تعویق می‌اندازند تا قیمت‌ها تثبیت شود.

بنا بر گزارش رویترز، ایران در سال ۲۰۰۸ نیز مقدار زیادی از نفت خود را ذخیره کرده بود چراکه نفت سنگین ایران دارای مقدار زیادی سولفور است و برای پالایشگاه‌ها هزینه تبدیل این نفت به سوخت وسایط نقلیه گران تمام می‌شود.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه در امور کشتیرانی می‌نویسد یکی از نظریه‌ها این است که تقاضا برای نفت سنگین ایران کم شده است و این مقدار نفت در نفتکش‌ها معطل مانده‌اند.

دو کارشناس بازار نفت نیز به این خبرگزاری گفته‌اند ممکن است نبودن مشتری برای نفت ایران، دلایل سیاسی داشته باشد چرا که قدرت‌های بزرگ درصدد هستند ایران را تحریم کنند.
XS
SM
MD
LG