لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

گروه ۱+۵ خواستار دور تازه مذاکرات هسته ای با ایران شد


وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ روز چهارشنبه در بيانيه ای ابراز اميدواری کردند که هرچه زودتر به راه حلی جامع برای مناقشه هسته ای ايران دست يابند و همچنين خواستار دور تازه گفت وگو ها بر سر مبادله سوخت اتمی شدند.

در بيانيه وزيران امور خارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، آمده است:«هدف ما همچنان دستيابی به راه حلی جامع و دراز مدت از طريق مذاکره است تا از اين طريق اعتماد جامعه بين المللی نسبت به ماهيت صلح آميز برنامه هسته ای ايران بازسازی شود».

نشست روز چهارشنبه وزيران امورخارجه گروه ۱+۵ در دفتر کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا، و در نمايندگی اين اتحاديه در سازمان ملل متحد در نيويورک برگزار شد.

در بخش ديگری از اين بيانيه آمده است:«ما در ماه ژوئن درباره تحريم ها توافق کرديم. اينک نوبت ايران است تا وارد مذاکرات جدی و گفت وگوهای سازنده درباره همه (ابعاد) برنامه هسته ای خود شود.»

به پيشنهاد اعضای گروه ۱+۵، شورای امنيت سازمان ملل متحد در خردادماه سال جاری چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران را تصويب کرد.

از زمان تصويب اين قطعنامه تاکنون کشورهای غربی بارها خواستار از سر گيری مذاکر ات هسته ای با ايران شده اند، اما هنوز چنين مذاکراتی برگزار نشده است.

بياينه وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ همچنين تصريح کرده است در گفت وگوهای روز چهارشنبه موضوع اجرای تحريم های تازه عليه مورد بحث قرار گرفت و اعضا تاکيد کردند اجرای کامل اين تحريم ها کليد موفقيت نهايی آنها خواهد بود.

چين و روسيه که در آغازمخالف تشديد تحريم های ايران بودند، اما به چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران رای مثبت دادند و اکنون نيز در حال اجرای تحريم های تازه عليه ايران هستند.

مذاکرات برای مبادله سوخت هسته ای

در بخش ديگری از بيانيه وزيران امورخارجه گروه ۱+۵ آمده است که اعضای این گروه آماده اند تا براساس توافق اوليه ای که در ماه اکتبر سال گذشته برای مبادله سوخت هسته ای ايران به دست آمد، مذاکرات خود با ايران را از سر بگيرند.

ايران در مذاکرات سال گذشته خود با گروه وين (آمريکا، فرانسه و روسيه به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی ) ابتدا با پيشنهاد انتقال بخش مهمی از اورنيوم غنی شده با عيار پايين خود به روسيه و فرانسه برای غنی سازی بيشتر و در مقابل دريافت سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران موافقت کرد، اما بعدا با رد اين پيشنهاد شرايط ديگری را برای مبادله اوانيوم غنی شده با سو خت هسته ای مطرح کرد.

وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ همچنين از برگزاری مذاکرات ايران با گروه وين استقبال کرده اند.

در اين بيانيه آمده است: اعضای گروه ۱+۵ منتظر حضور مثبت و سازنده ايران در مذاکرات با گروه وين هستند.

ايران هرچند پيشنهاد گروه وين برای مبادله سوخت هسته ای را رد کرد، اما در ۲۷ ارديبهشت ماه در جريان مذاکرات سه جانبه بين ايران، برزيل و ترکيه در تهران، با مبادله اورانيوم غنی شده با سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران موافقت کرد.

طبق اين توافق قرار شده است ۱۲۰۰کيلوگرم اورانيوم غنی شده باعيار سه و نيم درصد ايران در کشور ترکيه نگهداری شود و در مقابل ايران ۱۲۰ کيلو گرم سوخت با غلظت ۲۰ درصد دريافت کند.

اما کشورهای غربی اين توافق را نپذيرفتند و تلاش های خود را برای تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران به کار بستند.
XS
SM
MD
LG