لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

واکنش آلمان و آمريکا به مذاکرات ايران و پنج به علاوه يک در ژنو


کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در گفت وگوهای ژنو
کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در گفت وگوهای ژنو
مقامات رسمی وزارت خارجه آلمان و آمريکا با اشاره به مذاکرات گروه پنج به علاوه يک با ايران در مورد برنامه اتمی جمهوری اسلامی، اين مذاکرات را سازنده خوانده و بر ادامه اين گفت وگوها، تاکيد کردند.

يک مقام رسمی وزارت خارجه آمريکا که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رويترز گفت: «گفت وگوهايی دشوار ولی صادقانه داشتيم.» اين مقام آمريکايی گفت که مذاکراتی دو طرفه ميان نمايندگان ايران و آمريکا در جريان نبوده ولی در مورد مسائل مهم، گفت وگوها پيش رفته و انجام شده است.

اين مقام آمريکايی گفت: «چند گفت وگوی دوطرفه و غيررسمی داشتيم که به ما کمک کرد نکات مورد نظر خود را مورد تاييد قرار دهيم.»

اين مقام آمريکايی، تاکيد کرده است که ايران می بايست غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اين در حالی است که سعيد جليلی چنين امری را رد کرده است.

اين مقام آمريکايی گفته است: «تعليق (غنی سازی اورانيوم) با چند قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد الزامی شده است. اين موضع گروه ۱+۵ است.»

اين در حالی است که سعيد جليلی تاکيده کرده است «تعليق غنی سازی» در دستور کار مذاکرات ماه آينده در استانبول قرار ندارد.

فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا هم روز سه شنبه با اشاره به گفت وگوهای انجام شده گفت: «حدود ۷۵ درصد از گفت و گوهای دوشنبه و سه شنبه ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک، در مورد مسئله اتمی بوده است و اين مسئله کماکان در کانون اصلی نگرانی های ما باقی خواهد ماند.»

وی افزود: «ما اميدواريم اين نقطه شروعی برای گفت وگوها و روند جدی ميان ايران و نمايندگان پنج به علاوه يک باشد. ما دور بعدی گفت وگوها را تشويق می کنيم و همان طور که قبل از ديدار اول گفته بوديم، حاضر به چندين گفت وگو در چندين مکان (مکان های متفاوت) هستيم و موافقت با دور بعدی مذاکرات در استانبول، در همين راستا بود.»

ايران و پنج کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل، آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان، موسوم به گروه پنج به علاوه يک، پس از ۱۴ ماه بار ديگر روز دوشنبه گفت وگوهای دوروزه خود در ژنو را از سر گرفتند.

کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا پس از پايان اين دور از مذاکرات، ابراز اميدواری کرد نتايج بهتری حاصل شود و تاييد کرده که ماه آينده ميلادی دور بعدی گفت وگوها در استانبول برگزار خواهد شد.

خانم اشتون درپايان مذاکرات با ايران درباره محورهای مذاکرات آتی در استانبول گفته است در مورد حل «نگرانی ها» درباره برنامه هسته ای ايران گفت و گو خواهد شد، اما سعيد جليلی می گويد: اظهارات خانم اشتون درباره محتوای مذاکرات درست نيست.

سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، گفت: «نکته مورد توافق ما يک جمله بيشتر نبود که آن بسيار صريح و روشن است و اين جمله اين است که «گفت و گو برای همکاری حول نقاط مشترک». هر چه غير از اين اعلام شده باشد مورد قبول ما نيست چون توافقی نشده است.»

وی اضافه کرده است: «زمان و مکان مذاکرات، ژانويه و استانبول مورد توافق قرار گرفت و موضوع آن نيز گفت و گو برای همکاری حول نقاط مشترک است.»

آقای جليلی همچنين گفته است: «جامعه جهانی بايد به اين نکته توجه کند وقتی در يک گفت و گوی معتبر و رسمی توافقی روشن در يک جمله صورت می گيرد اين چه ظرفيتی است که می خواهد مانع همکاری و اقدامات در جهت رفع نگرانی های مشترک جامعه جهانی باشد که به خود اجازه می دهد ظرف دو ساعت اين توافق رسمی و روشن را دچار تحريف کند.»

اميدواری آلمان به پيشرفت گفت وگوها

گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان هم روز سه شنبه در برلين و در يک کنفرانس خبری، ابراز اميدواری کرد گفت وگوها ادامه يابد.

وزير خارجه آلمان گفت: «همان طور که انتظار می رفت، هنوز مذاکرات با ايران نتيجه ای در پی نداشته اما اين نقطه شروع است.»

وی افزود: «ما در ماه آينده ميلادی به گفت وگوها ادامه می دهيم و هنوز اميدواری هست که بتوان اين شروع را به يک روند تبديل کرد. ما هم بر همين اساس حرکت می کنيم.»

آقای وستر وله گفت: «البته ما حق فعاليت های صلح آميز ايران را محترم می شماريم ولی در مقابل هم ايران بايد به وظايف جهانی و همکاری و شفافيت خود عمل کند. از نقطه نظر آلمان و متحدان، دستيابی ايران به سلاح اتمی به هيچ وجه قابل قبول نيست.»
XS
SM
MD
LG