لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

«جلوگیری ایران از ورود سه هزار تانکر سوخت به افغانستان»


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
یک مقام وزارت تجارت افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران از دو هفته پیش از ورود سه هزار تانکر سوخت به افغانستان جلوگیری کرده است. مقامات ارشد افغانستان می‌گویند جمهوری اسلامی به دلیل احتمال استفاده از این سوخت برای مقاصد نیروهای ناتو، دست به چنین اقدامی زده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، رئیس بخش روابط خارجی وزارت تجارت افغانستان روز چهارشنبه، اول دی‌ماه، با اشاره به اینکه از دو هفته پیش، ایران جلوی ورود این تانکرها به افغانستان را در کنار خط مرزی دو کشور گرفته است، افزود که به مسئولان این وزارت خانه گفته‌شده که این تصمیم از سوی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی گرفته شده است.

با اینجال روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نوشته است اگرچه تهران تا کنون هیچ توضیح رسمی در این مورد به کابل نداده است، اما مقامات ارشد دولت افغانستان گفته‌اند که برخی مسئولین جمهوری اسلامی طی مذاکرات غیر رسمی اعلام کرده‌اند به دلیل اینکه احتمال می‌رود این سوخت توسط نیروهای ناتو در افغانستان مورد استفاده قرار گیرد، از ورود این محموله به خاک افغانستان جلوگیری به عمل آمده است.

این در حالی است که به گفته افغانستان این سوخت تنها برای مقاصد شهروندی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به گفته سعید شریفی، معاون وزیر تجارت افغانستان، این اقدام ایران به مردم عادی افغانستان ضربه خواهد زد.

مقامات افغانستان تصریح کرده‌اند که سوخت‌ وارداتی از ایران به همراه سوخت‌ ارسالی از عراق و عربستان سعودی که آن‌ها نیز از طریق مرز ایران و افغانستان وارد این کشور می‌شوند، تماماً برای مقاصد شهروندی از قبیل گرم کردن منازل مسکونی و تأمین سوخت پرواز برای هواپیماهای مسافربری، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین به نوشته وال استریت جورنال، به دنبال جلوگیری ایران از ورود سوخت به افغانستان، میلیون‌‌ها دلار به درآمد بخش گمرک افغانستان نیز زیان وارد شده است.

به گفته وزارت تجارت افغانستان، حدود ۳۰ در صد از سوخت وارداتی افغانستان از طریق مرز ایران وارد این کشور می‌شود.

وال استریت جورنال نوشته است که نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در افغانستان، در پاسخ به این پرسش که آیا بخشی از سوخت مورد نیاز این نیروها از طریق مرز ایران وارد افغانستان می‌شود یا خیر،‌ اعلام کرده‌اند که به دلایل امنیتی قادر به توضیح در مورد محل تأمین سوخت نیروهای ناتو و مسیر ورود آن‌ها به افغانستان، نیستند.

این در حالی است که به گفته مقامات افغانستان، سوخت مورد نیاز نیروهای ائتلافی، از سوی برخی از کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق در آسیای مرکزی، به افغانستان صادر می‌شود.

نیروهای ائتلافی مستقر در افغانستان همچنین اعلام کرده‌اند که این اختلال در ورود سوخت به افغانستان، لطمه‌ای به عملیات ناتو در این کشور وارد نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG