لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

ایران: مسئله مبادلات نفتی با هند با تغییر ارز رفع شد؛ هند:‌ امیدواریم رفع شود


به دنبال بروز مشکل در معاملات نفتی ایران با کشور هند، معاون بین‌الملل وزارت نفت روز جمعه اعلام کرد که این مسئله با تغییر ارز معاملاتی در مبادلات نفتی ایران و هند و تبدیل آن از «یورو و دلار به دیگر ارزها» حل شده و دیگر مشکلی برای صادرات نفت ایران به این کشور وجود ندارد.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز از قول «چند منبع در هند» می‌گوید که مسئله موجود در مبادلات نفتی ایران و هند هنوز حل نشده است.

احمد خالدی، معاون بین‌الملل وزارت نفت جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس اعلام کرده است که ایران تصمیم گرفته به جای دو ارز دلار و یورو از ارزهای دیگر مانند «ین ژاپن، درهم امارات، یا دیگر واحدهای پولی» در معاملات خود با هند استفاده کند.

پیشتر در نخستین ساعات روز جمعه روزنامه تایمز چاپ هند خبر داده بود که مقام‌های هند و ایران کوشش خواهند کرد تا مشکل ایجاد شده در زمینه چگونگی پرداخت هزینه نفت خامی که هند از ایران می‌خرد را از طریق گذراندن این پول از یک کشور ثالث حل کنند.

بانک مرکزی هند در روز دوشنبه، ۶ دی‌ماه، انجام دادوستد با ایران از طریق «اتحادیه پایاپای آسیایی» که واسطه معاملاتی بین ایران و هند است را برای شرکت‌های هندی ممنوع اعلام کرد.

رسانه‌های هند می‌گویند این تصمیم در پی فشارهای ایالات متحده برای تحریم بیشتر ایران اتخاذ شده‌ است.

این امر باعث ایجاد ناامنی در بازار خریداران نفت خام از ایران شده و مقام‌های ایرانی و هندی برای بحث در مورد این مشکل روز جمعه در شهر مومبای در هند جلسه‌ای برگزار کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از منابع خود در هند درباره این جلسه گفت: «مسئله در جلسه امروز حل نشد.... امیدواریم که به‌زودی این مسئله حل شود.»

این خبرگزاری روز چهارشنبه خبر داده‌ بود که ایران به خاطر تصمیم جدید دولت هند، از فروش نفت خام به این کشور خودداری کرده ‌است، اما مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران روز جمعه این مطلب را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد قلعه‌بانی در خصوص خبر رویترز مبنی بر قطع فروش نفت خام به هند به دلیل خودداری دهلی نو از تعاملات ارزی بر پایه دلار و یورو با ایران اظهار داشت: «بنده اطلاع خاصی در این زمینه ندارم و از سوی دیگر نیز معلوم نیست منبع این خبر که از سوی رویترز اعلام شده کیست.»

وی افزود: «خبر مذکور صحت ندارد و این دست اخبار مجعول سندیت و قطعیتی ندارد و فروش نفت خام به این کشور کماکان ادامه خواهد داشت.»

ایران پس از عربستان سعودی دومین تأمین‌کننده نفت خام هندوستان است و ارزش تجارت نفت ايران با هند حدود ۱۲ ميليارد دلار در سال برآورد می‌شود.

استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تلاش هند برای کنار گذاشتن این گونه معاملات با ایران را «اقدامی مهم» خواند.

تومی ویتور، سخنگوی کاخ سفید، نیز چهارشنبه گفت ما فکر می‌کنیم هند تصمیم درستی گرفته است.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش به خاطر نگرانی از جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران می‌کوشند از راه اعمال فشار و تحریم، ایران را از ادامه این برنامه منصرف کنند. ایران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه خود را صلح‌آمیز خوانده است.

ایالات متحده در یک سال گذشته در تلاش بوده است تا در راستای تحریم‌هایی که علیه ایران به تصویب رسانده است، هند را با این تحریم‌ها همسو کند.
XS
SM
MD
LG