لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

توقیف پروانه فعالیت «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم»


پروانه فعالیت «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» که نهادی متشکل از روحانیون نزدیک به اصلاح‌طلبان است توقیف و درخواست انحلال این مجمع، برای صدور رأی نهایی به دستگاه قضایی ارسال شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب علت این توقیف را «غیر دموکراتیک بودن روند درون‌گروهی» این تشکل سیاسی عنوان کرده‌است.

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در جلسه دوشنبه این هفته خود، درخصوص «غیر دموکراتیک بودن روند درون‌گروهی» این مجمع توضیح داد که مجمع محققین و مدرسین، «از بدو تأسیس نسبت به برگزاری مجمع عمومی و انتخاب شورای مرکزی برای پذیرش مسئولیت، اقدام نکرده‌است.»

بنا بر این گزارش، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در ارتباط با این تصمیم هم‌چنین توضیح داده‌است که بر اساس ماده ۱۶ قانون فعالیت احزاب، تشکل‌های مختلف نباید مرتکب «افعالی شوند که به نقض استقلال کشور منجر شود»، نباید «ایراد تهمت، افترا و شایعه‌پراکنی کنند» و باید از «تلاش برای ایجاد و تشدید اختلاف میان صفوف ملت» و «نقض موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی» بپرهیزند.

«مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» روز دوازدهم ماه جاری با صدور بیانیه‌ای به برخورد با میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان، اعتراض کرد.

این مجمع پیش از آن هم‌چنین از مردم خواست برای حمایت از مصری‌ها و تونسی‌ها در روز ۲۵ بهمن به راه‌پیمایی مستقل غیردولتی بپیوندند.

مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تشکلی است که پس از دوم خرداد ۱۳۷۶ در قم بنیان‌گذاری شد و روحانیون نزدیک به اصلاح‌طلبان مانند آیت‌الله موسوی تبریزی و آیت‌الله بیات زنجانی عضو آن هستند.

مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، دو تشکل اصلی روحانی جناح اصلاح‌طلب به شمار می‌آیند. مجمع روحانیون مبارز که محمد خاتمی از سران آن است، در ۲۰ ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری با فشارهای زیادی از سوی هواداران دولت روبه‌رو بوده و در هفته‌های اخیر این فشارها به طور مشخص تعطیل کردن این حزب را هدف قرار داده‌است.
XS
SM
MD
LG