لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

«استاکس نت» و پيامدهای خطرناک آن در جنگ سايبری


وب سايت «راديوی ملی آمريکا» با انتشار گزارشی پيرامون پيامدهای توليد و شيوع ویروس اینترنتی «استاکس نت» می نويسد که با وجود گذشت يکسال از خلق اين ویروس که پيشرفته ترين سلاح جنگ سايبری است، هنوز هم کارشناسان ايمنی کامپيوتر از آن شناخت کافی ندارند.

ظاهرا اين کرم کامپيوتری برای ضربه زدن به مراکز کنترل برنامه های هسته ای ايران طراحی و پخش شد ولی اکنون خود به خطری بدل شده که پيچيدگی های جنگ سايبری را به خوبی نشان می دهد.

به اعتقاد بسياری از کارشناسان، اين ویروس توسط دولت يا دولت هايی با امکانات و فن آوری های پيشرفته توليد شده است و برای اولين بار در تاريخ، توان يک کشور برای تخريب زير ساخت ها در کشور ديگری را به نمايش می گذارد.

وب سايت «راديوی ملی آمريکا» می افزايد: در واکنش به شيوع اين بدافزار در مراکز هسته ای ايران گروهی که مخالف توسعه اين برنامه ها هستند، خوشحال شدند. اما گروه ديگری معتقدند که اگر اين ویروس توسط ديگران تغيير يافته و مورد استفاده قرار بگيرد می تواند تاسيسات صنعتی و حساس در خود آمريکا را نيز هدف بگيرد.

به اين ترتيب ابزار مخربی که به اعتقاد برخی از کارشناسان توسط دولت های آمريکا و اسرائيل طراحی و خلق شده، اکنون ممکن است برای حمله سايبری به آمريکا مورد استفاده قرار بگيرد. به همين خاطر وزارت امنيت ملی آمريکا برنامه ای را برای آموزش کادر لازم جهت مقابله با يک چنين حملاتی را در مراکز صنعتی حساس راه اندازی کرده است.

در بخش ديگری از اين گزارش، مختصات ویروس «استاکس نت» تشريح و يادآوری می شود که اين بدافزار کامپيوتری پس از نفوذ در شبکه کامپيوتری مراکز صنعتی می تواند برنامه های تنظيم شده موجود را به هم ريخته و دستورالعمل کار دستگاه های موجود را به شکلی که خطرناک و زيان بار باشند، تغيير دهد.

به نوشته سایت «راديوی ملی آمريکا»، مراکز تحقيقات فن آوری های کامپيوتری در آمريکا از سال ۲۰۰۷ مشغول انجام تحقيقات و آزمايش های تجربی در مورد احتمال حملات سايبری به مراکز صنعتی حساس بوده اند.

نتايج اين تحقيقات در سال ۲۰۰۸ به طور مشخص برای شرکت سازنده ماشين آلات صنعتی «زيمنس» تهيه شد که در سال گذشته تجهيزات آن در مرکز هسته ای نطنز در ايران توسط «استاکس نت» مورد حمله قرار گرفت.

اولين بار چند ماه پس از وقوع اين حملات سايبری، يک کارشناس برجسته ايمنی کامپيوتر در آلمان به نام «رالف لنگنر» اعلام کرد که بدون هيچ ترديدی اين حملات کاردولت آمريکا بوده است. اما ساير کارشناسان به خصوص در آمريکا از چنين اظهار نظرهايی امتناع کرده اند.

در عين حال عملکرد دولت آمريکا در عرصه جنگ سايبری جزو اطلاعات محرمانه دستگاه های امنيتی قلمداد شده و بنابر اين دولت هيچگاه در اين موارد اظهار نظر نمی کند.

در عين حال بسياری از کارشناسان يادآوری می کنند که استفاده از بدافزار «استاکس نت» با استراتژی هميشگی آمريکا که يکی از محورهای آن خرابکاری و به تاخير انداختن برنامه های هسته ای ايران است، انطباق دارد.

اما برخی به اين نکته ظريف اشاره دارند که تفاوت اين مورد در آن است که بد افزار «استاکس نت» علاوه بر هدف اصلی در اين تهاجم می تواند به ديگران نيز آسيب بزند.

اما آن طور که وب سايت «راديوی ملی آمريکا» يادآوری می کند مراجع و کارشناسان ارشد امور ايمنی و از جمله رييس هيات سنجش اطلاعات امنيتی در آمريکا اخيرا گفته است که خطرهای ناشی از توسعه برنامه های هسته ای ايران استفاده از ابزاری مثل «استاکس نت» را با همه خطرات احتمالی آن برای ديگران توجيه می کند.
XS
SM
MD
LG