لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

بهای دلار در بازار آزاد ایران به مرز ۱۸۰۰ تومان رسید


گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که بهای دلار در بازار آزاد ارز روز دوشنبه رکورد ۱۸۰۰تومان را شکست و افزایش ساعتی و پلکانی قیمت دلار و «نایاب شدن» این نوع ارز هم‌اینک موجب نگرانی فعالان اقتصادی بازار شده‌است.

گزارش ها حاکی است که ریال در روز دوشنبه ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

از روز شنبه که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، لايحه تحريم بانک مرکزی ايران را امضاء کرد، سقوط ارزش ريال شدت گرفته است.

تا پيش از امضای اين لايحه، هر دلار در بازار آزاد ارز ايران ۱۵۵۰ تومان معامله می شد. ظرف يکسال گذشته، از ارزش ريال در برابر دلار حدود چهل درصد کاسته شده است.

کمی پیش از رسیدن بهای دلار به مرز ۱۸۰۰ تومان، خبرگزاری مهر نوشت که «افزایش لحظه‌ای قیمت دلار منجر به افزایش ۵۵ تومانی قیمت دلار در نیم ساعت از ۱۶۴۰ تومان به ۱۶۹۵ تومان شده‌است و برخی از صرافان در گفت‌وگو با مهر پیش‌بینی کردند که دلار ۲۰۰۰ تومان دور از دسترس نیست.»

این گزارش حاکی است که هم‌اینک اکثر صرافی‌های میدان فردوسی در تهران از درج نرخ دلار بر روی تابلوهای خود خودداری می‌کنند و مشتریان را بلاتکلیف نگه داشته‌اند.

به نوشته مهر، فعالانی که از فروش دلار امتناع می‌کنند، دلیل این کار را امکان افزایش مجدد قیمت عنوان می‌کنند و شرایط مذکور را ناشی از جو روانی می‌دانند که باعث می‌شود خریدار و فروشنده دچارسردرگمی شوند و واکنش‌های لحظه‌ای از خود بروز دهند.

خبرآنلاین گزارش می‌دهد که نرخ پایانی معاملات دلار در روز دوشنبه هفته گذشته ۱۵۱۵ تومان بوده‌است که بنا بر این گزارش، بهای دلار در بازار آزاد ایران طی یک هفته با حرکتی جهش‌وار، ۲۸۵ تومان افزایش نشان می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی است روز دوشنبه دیگر ارزهای معتبر بازار نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شدند چنانکه پوند انگلیس در بازار آزاد با قیمت ۲۶۰۰ تومان و یورو با قیمت ۲۳۰۰ تومان فروخته می‌شود.

این درحالی‌است که نرخ رسمی این ارزها از سوی بانک مرکزی ایران به ترتیب ۱۷۳۳ تومان و ۱۴۴۴ تومان تعیین شده‌است.

در فرودگاه امام تهران نیز پوند انگلیس با نرخ ۲۱۰۰ تومان و یورو با نرخ ۱۷۴۶ تومان به فروش می‌رسد.

بی‌ارزش شدن واحد پول ملی ایران در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور ايران، گفته است که مخالف افزايش بهای دلار است و از «ساماندهی» بازار ارز و سکه خبر داده است.

برای رشد جهشی بهای دلار دلایل مختلفی ذکر می‌شود ازجمله افزایش نقدینگی سرگردان در بازار و افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز شنبه با امضای لايحه‌ای که از سوی کنگره آمريکا تصويب شده بود بخش مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران را مشمول تحريم‌های جديد آمريکا کرد.

کاهش شدید ارزش پول ملی ایران

سايت «خبرآنلاين» با انتشار گزارشی نشان داده است که از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، از ارزش پول ملی ايران چهل درصد کاسته شده است.

بر اساس اين گزارش، در سال ۱۳۸۴ قيمت هر دلار به ۹۰۴ تومان رسيد که در سال ۱۳۸۵ به ۹۲۲، سال ۱۳۸۶ به ۹۳۵ و در سال ۱۳۸۷ به ۹۶۶ تومان رسيد.

قيمت دلار در سال ۱۳۸۸ به هزار تومان افزايش يافت و در سال ۱۳۸۹ به ۱۱۰۰ تومان بالغ شد.

اين گزارش حاکی است که قيمت دلار در ايران از سال گذشته تا روز دوشنبه، ۱۲ دی ماه، به ۱۸۰۰ تومان افزايش يافته است که حدود ۴۰ درصد از ارزش ريال ظرف یکسال گذشته کاسته شده است.

در دو دولت محمد خاتمی که از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ به طول کشيد، نيز قيمت دلار روند صعودی را تجربه کرد و از ۴۷۸ تومان در سال ۱۳۷۶ به ۸۷۴ تومان در سال ۱۳۸۳ رسيد که بيانگر نزديک به چهل درصد کاهش ارزش ريال در برابر دلار است.

ضربه چندنرخی بودن ارز به صادرات ایران

در ایران علاوه بر قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت دلار مرجع، قیمت دلار بازار فرعی و قیمت دلار مداخله‌ای برای تنظیم و کنترل قیمت بازار آزاد که هنوز نامی برای آن در نظر گرفته نشده وجود دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی هم‌اینک نرخ رسمی دلار را ۱۱۱۸ تومان تعیین کرده و این ارز در بازار رسمی با نرخ‌های ۱۱۱۶ تومان خریداری و با نرخ ۱۱۱۹ تومان فروخته می‌شود.

قیمت دلار البته در لیست ارزهای مسافرتی نیز روز دوشنبه با رشد قیمتی همراه بوده و با نرخ ۱۳۵۱ تومان به متقاضیان ارز مسافرتی فروخته می‌شود.

ایسنا گزارش می‌دهد که مسئولان بخش تجارت غیرنفتی ایران طی روزهای اخیر مرتبا هشدار می‌دهند که چندگانگی نرخ ارز موجب نگرانی در صادرات کشور شده و «آینده‌ صادرات غیرنفتی را با مشکلاتی مواجه کرده‌است.»

این خبرگزاری با درج انتقادات کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت، می‌نویسد که «چندگانگی نرخ ارز در روزهای اخیر آن‌قدر نگرانی در مورد صادرات به وجود آورده که حتی مقامات دولتی کشور هم از این موضوع گلایه کرده‌اند.»

چندنرخی شدن ارز در حالی تکرار می شود که دولت وعده داده بود با یکسان کردن نرخ رسمی و غیر رسمی، قیمت ارزها را تک‌نرخی کند.

تأثیر بر بازار طلا

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سکه طرح قدیم روز دوشنبه در بازار آزاد ۶۴۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۶۱۷ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۹۶ هزار تومان، ربع سکه ۱۵۳ هزار تومان و سکه گرمی ۷۸ هزار تومان معامله شد.

هم‌چنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۲۴۸ هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۸عیار ۲۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هرگرم طلای ۱۸ عیار ۵۷ هزار تومان است.

محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهرات، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در مورد تاثیر سیاست بانک مرکزی و نحوه‌ کنترل آن اظهار کرد: «سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفته‌است بر بازار تاثیر انفعالی دارد؛ افزایش و کاهش نرخ ارز روی قیمت‌ها اثر گذاشته و باعث افزایش قیمت طلا شده‌است.»
XS
SM
MD
LG