لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

۱۱ ايرانی در سوريه ربوده شدند


وزارت امورخارجه ايران روز پنجشنبه تاييد کرده است که يازده شهروند اين کشوردر سوريه توسط افراد مسلح ربوده شده اند. گفته می شود اين افراد که برای «زيارت» از طريق زمينی به سوريه سفر کرده بودند در مسير «حلب به دمشق» ربوده شده اند.

خبرربوده شدن اين افراد ابتدا توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، منتشرشد. در گزارش اين خبرگزاری آمده بود: «۱۱ تن از زائران ايرانی در سوريه توسط افراد مسلح و ناشناس ربوده شدند.اين زائران در مسير حلب به دمشق توسط افراد مسلح ربوده شدند.»

درهمين زمينه، رامين مهمانپرست،سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، ضمن تاييد خبر ربوده شدن اين افراد گفته است که اين ۱۱نفر به قصد زيارت از طريق زمينی عازم دمشق بوده اند که «توسط گروهی ناشناس در طول مسير ربوده شده اند.»

رامين مهمانپرست ربايش اين افراد را اقدامی«خلاف اصول انسانی و تعهدات اخلاقی و بين المللی» دانسته و خواستار آزادی آن ها شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ايران همچنين گفته است: «از مسوولان دولت سوريه نيز درخواست به کارگيری همه امکانات خود را جهت اطمينان از سلامت جان اين اتباع ايرانی و آزادی هر چه سريع تر آنها، داريم.»

جمهوری اسلامی ايران حامی اصلی حکومت بشار اسد در منطقه محسوب می شود و مخالفان حکومت سوريه ايران را به همکاری در سرکوب اعتراضات در اين کشور متهم می کند.

پيشتر نيز تعدادی از شهروندان ايرانی که به گفته منابع دولت جمهوری اسلامي در نيروگاه برق شهرحمص کارمي کردند، توسط افراد مسلح ربوده شدند که هنوز آزاد نشده اند.

رسانه های دولتی ايران اسامی اين افراد را سجاد اميريان، احمد سهرابی کرت آباد، حسن حسنی، مجيد قنبری بيدرومی، کيومرث قبادی اعلام کرده اند.

خبرگزاری مهر نيز گزارش داده بود که پژمان بويری و عبدالخالق صحنه،دوتن از کارکنان شرکت احداث و توسعه نيروگاه های سيکل ترکيبی مپنا نيز که برای پيگيری از وضعيت پنج نفر ربوده شده به محل رفته بودند، آنها هم ربوده شدند.

شهرحمص طی ماه های اخير کانون اصلی اعتراضات دولتی بوده است و برخی از منابع نزديک به مخالفان پيشتر گفته بودند که ايرانی های ربوده شده در حمص در سرکوب اعتراضات حضور داشته اند.

اين در حالی است که مقامات ايران ربايش «اتباع ايرانی شاغل در نيروگاه برق شهر حمص» را محکوم کرده و از دولت سوريه، برخی کشورها و نهادهای منطقه، از جمله اتحاديه عرب، و سازمان های حقوق بشرخواسته بودند تا برای آزادی اين افراد تلاش کنند.

یک مقام وزارت خارجه ایران گفته است: افراد ربوده شده در حمص در سلامت هستند.
XS
SM
MD
LG