لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

حمله به دیپلمات های اسرائیلی در گرجستان و هند


تصویر خودرویی که روز دوشنبه در دهلی نو حامل همسر یک دیپلمات اسرائیلی بود و مورد حمله بمب گذاری قرار گرفت
تصویر خودرویی که روز دوشنبه در دهلی نو حامل همسر یک دیپلمات اسرائیلی بود و مورد حمله بمب گذاری قرار گرفت
روز دوشنبه دیپلمات های اسرائیلی در هند و گرجستان هدف بمبگذاری قرار گرفتند. در حالی که نخست وزیر اسرائیل ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کرده، تهران هرگونه نقشی در این بمبگذاری ها را رد کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه و پس از حمله و بمبگذاری به خانواده های دیپلمات های اسرائیلی در هند و گرجستان، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرد و گفت: « ایران به طور غیرمستقیم از ابزارها و مهره های خود برای این گونه حمله ها استفاده می کند.»

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، روز دوشنبه در جریان یک بمبگذاری در یک خودرو در دهلی نو پایتخت هند، همسر یک دیپلمات اسرائیلی و راننده اش زخمی شدند. متقارن با همین زمان، یک خودروی بمبگذاری دیگر در نزدیکی سفارت اسرائیل در تفلیس، پایتخت گرجستان پیدا شد و نیروهای امنیتی توانستند بمب را خنثی کنند.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران با رد این اتهام ها گفت: «ما هرگونه اقدام تروریستی را محکوم می کنیم و دنیا نیز آگاه است که ایران بزرگترین قربانی تروریسم است.»

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، آقای مهمانپرست با رد اتهام های مطرح شده از سوی نخست وزیر اسرائیل گفت: « کشورهايی که به صورت علنی از اقدامات تروريستی، به ويژه اسرائیل حمايت می کنند بايد توضيح دهند که چرا از اقدامات و جنايات گروه های تروريستی در ايران و ساير کشورهای منطقه دفاع و حمايت کرده و حتی اسامی اين گروه ها را از فهرست های تروريستی خود خارج کرده اند.»

انفجار بمب در خودروی سفارت‌خانه‌ اسرائیل در هند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:46 0:00

هنوز هیچ گروه یا شخصی مسئولیت این حمله و سوءقصد را به عهده نگرفته ولی آقای نتانیاهو ضمن محکوم کردن این حمله ها، به سرعت ایران را مقصر معرفی کرد.

طی دو سال گذشته چهار «دانشمند هسته ای» ايران در عملیات تروریستی کشته شدند. مقام های جمهوری اسلامی طی دو سال اخير دولت های اسرائيل، آمريکا و بريتانيا را به دست داشتن در ترور افرادی که «دانشمندان هسته ای» می خواند، متهم کرده اند.

گزارش واشینگتن پست می گوید طرف های مظنون در حمله به دیپلمات های اسرائیلی و خانواده های آن ها فقط به ایران محدود نمی شوند و حزب الله لبنان هم پس از بمبگذاری در خودروی «عماد مغنیه» و کشته شدن او، گفته بود این حمله را تلافی خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو با اشاره به دیگر حمله های اخیر به دیپلمات های اسرائیلی در جمهوری آذربایجان و تایلند گفته است: «حکومت ایران شروع به موجی تازه از صدور ترور کرده چرا که در صدر کشورهای صادرکننده و حامی تروریسم قرار دارد.»

نخست وزیر اسرائیل گفت: «در تمامی این حمله ها و سناریوهایی که انجام شده، عامل یا عواملی از ایران و یا نیروهای غیرمستقیم آن ها یعنی حزب الله، دیده شده است.»

آقای نتانیاهو به جزییات در مورد حمله های دیگر و یا نمونه هایی که مثال آن را آورده اشاره ای نکرده ولی وزارت خارجه اسرائیل در روزهای گذشته و با نزدیک شدن به سالگرد ترور عماد مغنیه، به تمامی کارکنان سفارت ها اعلام وضعیت ویژه کرده و خواسته بود اقدامات امنیتی و حفاظتی را بیش از هر زمان دیگری رعایت کنند.

«براجش کومار گوپتا»، کمیسر پلیس در دهلی نو گفته که همسر دیپلمات اسرائیلی در رفتن به سمت مدرسه بین المللی در سفارت آمریکا بوده تا فرزندان خود را از به خانه ببرد که یک موتورسوار نزدیک شده و یک بمب را به عقب ماشین می چسباند. وی افزده که در نتیجه انفجار بمب، خودرو به آتش کشیده می شود که به موقع راننده و همسر دیپلمات اسرائیلی را از ماشین به بیرون می کشند.»

پیدا شدن بمب در خودروی سفارت اسرائیل در گرجستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:49 0:00

گزارش رسانه های اسرائیلی حاکی است خانمی که مورد حمله قرار گرفته، همسر وابسته نظامی و نماینده وزارت دفاع اسرائیل در هند است. به گفته پلیس هند، به جز سرنشین و راننده ماشین، دو نفر دیگر هم در نزدیکی این حادثه زخمی شده اند ولی همه در بیمارستان بستری هستند و مشکل ویژه و حادی آن ها را تهدید نمی کند.

«جوجی فیلیپ تامس»، از نویسندگان اکونومیک تایمز هند در یک پیام در توئیتر خود نوشته که از عقب شاهد این حمله بوده و دیده که پس از انفجار، یک زن از داخل ماشین خود را به بیرون پرتاب کرده است. وی همچنین تصویری از این خودرو که از عقب منفجر شده را در پست توئیتر خود منتشر کرده است. محلی که این حمله در آن انجام شده، در محله ای است که نخست وزیر هند هم در آن سکونت دارد.

شبکه تلویزیونی «ریل تی وی» در تفلیس هم در گزارشی اعلام کرد بازرسی ها نشان داد یک نارنجک در خودروی «اسحاق گربر»، سفیر اسرائیل در گرجستان نصب شده است. این گزارش می گوید راننده این خودرو به چیزی که زیر ماشین چسبانده شده مشکوک می شود و با پلیس تماس می گیرد که نیروهای ویژه به صحنه آمده و نارنجک آماده انفجار را خنثی می کنند.سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در گفت وگو با خبرگزاری رویترز، ضمن تایید این گزارش گفته که حمله و سوءقصدی که در گرجستان طراحی شده بود، خنثی شد و به موقع از آن جلوگیری شد.

حمیدرضا ترقی، از چهره های حزب موتلفه و نزدیک به اصولگرایان به خبرنگار واشینگتن پست در تهران گفته است: «ما به طور آشکار از همه خواسته ایم در مقاومت علیه اسرائیل نقش فعال داشته باشند پس این امکان وجود دارد که هسته های مقاومت مختلفی در همه جای جهان تشکیل شده باشد. اما من اطلاعی از این ندارم که چه کسی در حمله ای که در هند انجام شده، نقش داشته است.»
XS
SM
MD
LG