لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

وزیر دفاع ایران انجام پاکسازی در مجتمع پارچین را رد کرد


احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی ایران
احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی ایران
احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی ایران دو هفته پس از انتشار گزارش هايی مبنی بر تخريب چندين ساختمان در مجتمع نظامی پارچين اين گزارش ها را رد کرد.

او در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران اظهارات مقامات غربی را «بی ربط» و «غيرعقلانی» خوانده و هدف از طرح اين گونه بحث ها را تحت تاثير قرار دادن فضای مذاکرات هسته ای پيش رو در مسکو عنوان کرده است.

اين اظهارات در حالی بیان می شود که دو هفته پيش هرمان ناکارتس، ریيس گروه بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی و يکی از معاونان يوکيا آمانو، مدير کل آژانس، در نشست شورای حکام تصاوير ماهواره ای پارچين را به شرکت کنندگان در نشست وين نشان داد.

گفته می شود در اين تصاوير ماهواره ای تخريب چند ساختمان کوچک، خاک برداری از محوطه و مسير آبراهی از يکی از ساختمان های مجتمع نظامی پارچين ديده می شود.

يک روز پس از اين نشست هم موسسه علوم و امنيت بين الملل که فعاليت های هسته ای ايران را از نزديک دنبال می کند بحشی از اين تصاوير را که به گفته مديران اين نهاد تحقيقاتی در پنجم خرداد گرفته شده است، ‌در وب سايت خود منتشر کرد.

در اين تصاوير ماهواره ای آثار رفت و آمد ماشين آلات سنگين، تخريب دو ساختمان کوچک و پاک سازی محوطه پارچين مشاهده می شود.

پس از انتشار اين تصاوير ماهواره ای، علی اصغر سلطانيه، ‌نماينده ایران در آژانس اين تصاوير و گزارش ها را جار و جنجال و اتهامات بی پايه و اساس خواند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی به ادامه فعاليت های هسته ای ايران در مجتمع نظامی پارچين مشکوک هستند و می گويند احتمالا ايران در اين محل دست به آزمايش چاشنی های انفجاری زده است.

در مذاکرات دو جانبه ايران و آژانس که جمعه گذشته در وين برگزار شد بازديد از مجتمع نظامی پارچين يکی از درخواست های آژانس بود. ولی به گفته مقامات آژانس، اين گفت و گوها بدون نتيجه پايان يافت و تاريخ جديدی هم برای ادامه گفت و گوها تعيين نشده است.

اما در حالی که وزير دفاع ایران که مسئول مستقيم مجتمع نظامی پارچين است پس از دو هفته سکوت گزارش های مربوط به فعاليتهای احتمالا هسته ای در اين مجتمع نظامی را رد کرده است، روز يکشنبه علی اصغر سلطانيه برای نخستين بار در گفت و گويی با تلويزيون عرب زبان «العالم» گفت: در صورتی که ايران و آژانس در مورد چگونگی بازديد از مجتمع پارچين به توافق برسند، بازرسان آژانس اجازه خواهند يافت وارد اين مجتمع نظامی شوند.
XS
SM
MD
LG