لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

دیدار جلیلی و اشتون در استانبول؛ اشتون در نیویورک با ۱+۵ مذاکره می‌کند


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، سه‌شنبه شب، ۲۸ شهریور درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دیدار جلیلی و اشتون، در هتل کنراد استانبول به مدت ۴۰ دقیقه به طول انجامید و سپس دو طرف در ضیافت شام کنسولگری ایران در استانبول شرکت کردند. خبرگزاری ایرنا می‌افزاید که دوطرف درباره این دیدار اظهار نظر نکردند.

در همین حال دفتر کا‌ترین اشتون بامداد چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وی هفته آینده در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل با وزیران خارجه گروه ۱+۵ دیدار می‌کند و به ارزیابی وضعیت موجود و راههای پیش رو می‌پردازد.

در این بیانیه آمده است که این دیدار «فرصت مهمی بود که یک بار دیگر برای ایران نیاز فوری به پیشرفت» در مذاکرات مورد تاکید واقع شود.

در آخرین دور از گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ که در شهر مسکو برگزار شد، دو طرف نتوانستند به نتیجه ملموسی دست یابند.

از آن هنگام تاکنون اتحادیه اروپا اعلام کرده که دوره تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران در دست بررسی دارد؛ شورای حکام آژانس بین‌المللی نیز قطعنامه دیگری علیه ایران به تصویب رسانده و طی آن از ایران خواسته که دسترسی بیشتری به بازرسان آژانس بدهد.

ایران در مذاکرات مسکو از گروه ۱+۵ از جمله خواسته بود در ازای همکاری بیشتر با آژانس از تحریم‌های وضع شده کاسته شود که مورد توافق قرار نگرفت.

در همین حال روز دوشنبه، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در نشست سالانه آژانس در وین، این آژانس را متهم کرد که اطلاعات تاسیسات اتمی ایران را در اختیار «تروریست‌ها» و «خرابکاران» قرار می‌دهد.

وی همچنین گفت که چند کشور در اتحادیه اروپا در زمینه خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گفته فریدون عباسی در روز ۲۷ مرداد امسال، به وسیله مواد منفجره کابل‌های برق مسیر قم به تاسیسات فردو قطع می‌شود و یک روز بعد از آن ماموران آژانس تقاضای بازرسی این محوطه را داشته‌اند.

فریدون عباسی گفت: «آيا اين بازديد ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غير از بازرسان آژانس می‌توانند در اين زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌ باشند و آمار خرابی‌ها را ثبت و گزارش کنند؟ ممکن است تروريست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌ و مخفيانه تصميم‌سازی کنند. بايد مديرکل آژانس و همکاران او را از اين موضوع با خبر سازيم و هشدار لازم را بدهيم.»

آژانس در گزارش‌های متعدد خود گفته است که هنوز نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند و در ماه‌های اخیر خواستار بازدید دوباره از محوطه پارچین شده که تاکنون تهران این اجازه را نداده است.

آژانس مظنون است که ایران دهه گذشته فعالیت‌هایی مربوط به ماشه انفجاری بمب اتم در آنجا صورت داده باشد. ایران در مقابل خواستار دسترسی به مدارک آژانس در این زمینه و تعیین مدالیته یا همان چندوچون بازرسی‌ها شده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، روز سه‌شنبه گفت که وی در گفت‌وگو با فریدون عباسی یک بار دیگر از ایران خواسته که اجازه دسترسی به محوطه نظامی پارچین را بدهد.

نبود پیشرفت میان ایران و آژانس و نیز ایران و ۱+۵ در حالی است که نخست‌وزیر اسرائیل، در هفته‌های اخیر، بر «حق» این کشور برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده و گفته است کسی نمی‌تواند برای اسرائیل تعیین تکلیف کند؛ سخنانی که به مخالفت با نظر باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، تعبیر شده است.
XS
SM
MD
LG