لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

درخواست وزیر ارشاد برای نظارت بر ورود خبرنگاران خارجی به کشور


محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، از دستگاه‌های امنیتی کشور خواست تحقیقات بیشتری درباره خبرنگاران خارجی داشته باشند که برای پوشش انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ قصد ورود به ایران را دارند.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر که روز چهارشنبه، هشتم خرداد منتشر شد، آقای حسینی اظهار داشت: «از آنجا که در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری یک خبرنگار صهیونیستی در پوشش یک کشور اروپایی وارد کشور شده بود، باید دستگاه‌های امنیتی و نظارتی دقت کنند و به ما اعلام کنند و ما هم به آنها مجوز ورود به ایران و فعالیت خبری می‌دهیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اشاره‌ای به نام این خبرنگار و نشریه او نکرده است، اما حکومت ایران در پی رخدادهای سال ۱۳۸۸ و اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم، دست به اخراج گسترده خبرنگاران خارجی زد که این اعتراضات را بازتاب خبری می‌دادند.

از جمله آنها جان لاین، خبرنگار بی‌بی‌سی، بود که مقامات ایران او را به دست داشتن در ناآرامی‌ها و حتی قتل ندا آقاسلطان متهم کردند.

در عین حال نیروهای امنیتی ایران چند تن از خبرنگاران رسانه‌های خارجی را بازداشت کردند که از میان آنان می‌توان به مازیار بهاری، خبرنگار نشریه آمریکایی نیوزویک، و لیسون آتاناسیادیس،‌ خبرنگار یونانی واشینگتن تایمز، اشاره کرد.

با وجود این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری می‌کند که انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ایران در سطح جهانی بار دیگر بازتاب پیدا کند.

به گفته او، حدود ۱۲۰ رسانه خارجی در ایران مجوز فعالیت و دفتر دارند که از این رو امکان پوشش انتخابات ریاست جمهوری را می‌یابند، اما علاوه بر آنها رسانه‌های دیگری نیز درخواست کرده‌اند که زمان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران حضور داشته باشند که اکنون «درخواست آنها در حال رسیدگی است».

پیش‌ از این نیز معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تقاضای بیش از ۲۰۰ خبرنگار خارجی از ۱۰۵ رسانه و ۲۶ کشور برای ورود به ایران به منظور پوشش انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG