لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

اشپیگل: آمادگی روحانی برای تعطیلی سایت فردو


نشریه آلمانی اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی خود نوشت که حسن روحانی به زودی از توقف فعالیت‌ سایت اتمی فردو خبر خواهد داد تا بدین ترتیب راه برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هموار شود.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه، ۲۵ شهریور، منتشر شد، آقای روحانی قصد دارد تا آخر ماه سپتامبر در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کند ایران آماده تعطیلی پایگاه اتمی فردو و خروج سانتریفیوژهای این پایگاه تحت نظارت بازرسان بین‌المللی است.

اشپیگل می‌نویسد که رئیس جمهوری ایران در ازای این کار می‌تواند از ایالات متحده و اروپا بخواهد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، از جمله تحریم بانک مرکزی و صادرات نفت را ملغی اعلام کنند.

این نشریه در ادامه گزارش خود به دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اشاره می‌کند که یک‌شنبه آینده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام می‌شود.

به گفته اشپیگل، آقای ظریف در این دیدار رئوس کلی طرح ایران و توافق با غرب را مطرح خواهد کرد.

پیش از این گزارش‌هایی از آمادگی ایران برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم منتشر شده بود و از جمله سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، بر این مسئله تاکید کرده است، اما این گزارش‌ها هیچ یک اشاره‌ای به تعطیلی کامل سایت فردو و خروج سانتریفیوژها از آن ندارد.

گزارش اشپیگل را خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز به نقل از منابع خود که به نام آنها اشاره نکرده تکذیب کرده است.

این خبرگزاری نوشته است که حتی کشورهای ۱+۵ در آخرین مذاکرات با ایران در آلماتی از درخواست خود برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی، تعطیلی سایت فردو و انتقال مواد هسته‌یی با غنای بالا به کشور ثالث «عقب‌نشینی» کردند.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر به دفعات نسبت به حل و فصل این مناقشه اتمی و لغو تحریم‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند، چنان‌چه حسن روحانی نیز گفته که ایران آمادگی دارد «شفاف‌سازی بیشتری» درباره برنامه اتمی خود بکند.

در همین زمینه مهرداد عمادی، کارشناس اقتصادی آگاه به مسئله تحریم‌ها علیه ایران، به رادیوفردا می‌گوید که دیپلمات‌های غربی تغییر رویکرد ایران را تایید می‌کنند.

آقای عمادی اظهار داشت که دیپلمات‌های غربی تاکید می‌کنند که ایران این‌ بار می‌خواهد «به‌ طور سازنده و شفاف مذاکرات را پیش ببرد» و حتی برای گشودن گره پرونده هسته‌ای خود «جدی» است.

ایران مذاکرات دامنه‌داری را با گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان انجام داده که تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

نماینده ایران در این مذاکرات برای چندین سال سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی، بود که بر «مقاومت در برابر غرب» تاکید می‌کرد، اما سیاست‌های او در این‌ باره با انتقاد شدید حسن روحانی مواجه شد که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران با او رقابت می‌کرد.

مسئولیت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی هم‌اکنون به وزارت امور خارجه ایران و محمدجواد ظریف واگذار شده است.
XS
SM
MD
LG