لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

خاتمی: توقع نداشته باشید روحانی طبق نظر دیگران عمل کند


محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران روز چهارشنبه، در واکنش به سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: «توقع نداشته باشید آقای روحانی دقیقا طبق نظر و سلیقه بنده و دیگران عمل بکند.»
به گفته آقای خاتمی مهم «رویکردها و پایبندی به آنهاست که به اعتقاد او» امروز احساس می‌شود که این پایبندی وجود داشته است.
بامداد چهارشنبه، حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد که به اعتقاد برخی، سخنرانی رئیس جمهوری ایران با انتظارات به وجود آمده برای بهبود رابطه ایران و آمریکا فاصله داشت.
آقای روحانی در سخنرانی خود، تصریح کرده که ایران آماده گفت‌وگوهای بدون تأخیر برای شفافیت کامل است.
به گزارش ایلنا، محمد خاتمی که در جمعی از اعضای فراکسیون خط امام مجلس هشتم سخن می‌گفت، یادآور شد که «در زمان اصلاحات، مذاکره خیانت محسوب می‌شد.»
او این تغییر رویکرد در ایران را حاکم شدن «خردورزی و عقلانیت» توصیف کرد و ادامه داد: «آن روز اسم مذاکره کردن خیانت به حساب می‌آمد و تابو بود، نمی‌شد صحبت کرد و امروز خیلی راحت درباره مذاکره البته از موضع اقتدار صحبت می‌شود.»
رئیس دولت‌های هفتم و هشتم، در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از اعلام خبر عفو و آزادی ۸۰ تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی، پرسید: «چرا این تعداد؟ بگوییم همه، مگر کسی که واقعاً جنایتی کرده باشد آن هم در محکمه صالح اثبات شده باشد.»
آقای خاتمی در ادامه تاکید کرد که خیلی از این زندانیان سیاسی «واقعاً کاری نکرده بودند بسیاری از اتهاماتی که زده شد اتهامات غلطی بود.»
رئیس دولت اصلاحات، «بازتر شدن فضای سیاسی ایران و آزادی شماری از زندانیان سیاسی» را مسئله‌ای قابل تقدیر خواند و از وزارت اطلاعات و قوه قضاییه خواست تا آقای روحانی را برای پیشبرد اهدافش یاری کنند.
محمد خاتمی که در جمع شماری از اصلاح‌طلبان سخن می‌گفت، تصریح کرد که «امروز در میان اصلاح‌طلبان، افراط وجود ندارد.» او به انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم به عنوان نمونه‌ای برای اثبات این موضوع اشاره کرد.
آقای خاتمی با یادآوری واکنش‌ها به رای دادن او در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در زمستان سال ۹۱، گفت: «در انتخابات مجلس گرایش به تحریم و یا حداقل عدم شرکت بود، یادتان هست به خاطر شرکت بنده در انتخابات موجی ایجاد شد ولی در این انتخابات همه گفتند باید شرکت بکنیم این یعنی عدم افراط یعنی عقلانیت یعنی شعور.»
محمد خاتمی در زمستان سال ۹۱ با حضور در یک حوزه دورافتاده اخذ رای در شهر دماوند، حضور یافت و رای خود را به صندوق انداخت. حضور رئیس‌جمهوری پیشین ایران در آن انتخابات، با واکنش‌های شدیدی همراه شد.
رئیس‌جمهوری اسبق ایران در عین حال تاکید کرد که «امروز کسی نمی‌گوید که اصول‌گرایان باید حذف شوند، آن‌ها هم باید باشند.»
آقای خاتمی، خطاب به وزرا و مدیران ارشد دولتی از آنها خواست تا راه را برای جوانان، باز کنند، تا این جوانان، تحصیل‌کنندگان و علاقمندان در صحنه بیایند، کار بکنند و در جمع بالا بیایند.
رئیس دولت اصلاحات، از دولت خواست تا زمینه فعالیت‌های اجتماعی را مهیا کند و «همه باید در چارچوب ضوابط و قوانینی که هست کارها و فعالیت‌هایشان را افزایش دهند.»
محمد خاتمی تاکید کرد: «باید سیاست‌ها و رویکردهای فعالیت آزاد، حضور و نشاط احزاب و تشکل‌ها در چارچوب قانون باشد.»
XS
SM
MD
LG