لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

«دستکم ۱۵ کودک در حمله ارتش سوریه به حلب کشته شدند»


زن سوری فرزندان خود را از محل انفجار در حلب دور می‌کند
زن سوری فرزندان خود را از محل انفجار در حلب دور می‌کند
دیدبان حقوق بشر سوریه، سازمانی که مقر آن در لندن است، می‌گوید در حمله هلیکوپتر ارتش سوریه به منطقه‌ای در حلب که در دست شورشیان است «۳۶ نفر کشته شده‌اند که تقریبا نیمی از آنها کودک‌اند».

از سوی دیگر همین سازمان اعلام کرده است که در حمله چهارشنبه گذشته افراطیون سنی به علوی‌ها، دروزی‌ها و شیعه‌های شمال شرق دمشق ۲۸ نفر کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز با انتشار ویدئوهایی آماتوری که محل انفجار را در حلب نشان می‌دهد می‌گوید این حمله هوایی به منطقه کرم‌البیک در در شمال این شهر انجام شده است.

بنا بر گزارش‌ها از ۲۴ آذر ماه، هلیکوپتر ارتش سوریه در حمله از کپسولی حاوی مواد منفجره یا نفت استفاده کرده است که در پشت هلیکوپتر قرار گرفته و به پایین پرتاب می‌شود. این گونه حملات می‌توانند خرابی‌هایی گسترده و نیز تلفاتی زیاد برجای بگذارند.

خبرگزاری فرانسه از قول رامی عبدالرحمان، مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، می‌گوید در تازه‌ترین حمله، شش نقطه در حلب هدف قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پانزده کودک، یک نوجوان ۱۸ ساله و یک زن در میان کشته‌شدگان‌اند.

بنا بر گزارش‌ها این امکان وجود دارد که شمار کشته‌شدگان افزایش یابد.

مرکز پزشکی شهر حلب نیز از چندین حمله به نقاطی از این شهر خبر داده است. خبرگزاری فرانسه از قول این مرکز می‌گوید در حلب که میان هواداران و مخالفان اسد تقسیم شده است، نیروهای ارتش تقریبا هر روز به حملات هوایی در مناطقی که در دست شورشیان است دست می‌زنند.

نیروهای هوادار بشار اسد و ارتش سوریه طی هفته‌های گذشته توانسته‌اند مناطقی را از دست شورشیان باز پس بگیرند. هرچند در مورد شهری مانند حلب هنوز بخش‌هایی در دست نیروهای مخالف اسد است. ارتش سوریه در حملات خود از هواپیما، هلیکوپتر و پرتاب موشک استفاده می‌کنند؛ آنچه با اعتراضات سازمان‌های بین‌المللی روبه‌روست.

علاوه بر ارتش سوریه نیروهای حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه عراقی نیز در نبردها حضور دارند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید کنترل دمشق یا اتوبان اصلی شمال به مرکز آن کشور به کمک آنها و علیه نیروهای مخالف اسد صورت می‌گیرد. در نیروهای سنی مخالف دولت سوریه نیز شهروندان کشورهای دیگر حضور دارند.

تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه هنوز راه به جایی نبرده است، ولی قرار شده که کنفرانس صلح موسوم به «ژنو ۲» در بهمن ماه در سوئیس برپا شود.

با این همه بدبینی‌هایی نیز در مورد این کنفرانس بیان شده است. از جمله لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، ۲۳ آذر ماه گفت وزیران خارجه اروپا در تلاش‌اند تا این گفت‌وگوها (مذاکرات صلح) با موفقیت همراه شود ولی شک و تردیدهای زیادی وجود دارد «و اگر این گفت‌وگوها به انجامی نرسد، آن وقت این سرزمین مصیبت‌زده همچنان درد خواهد کشید و کشورهای همسایه هم همین‌طور».

طی دو سال و نیم گذشته و از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG