لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

عربستان٬ امارات و بحرین سفرای خود را از قطر فراخواندند


اعضای شورای همکاری خلیج فارس- عربستان٬ امارات٬ بحرین٬ کویت٬ عمان و قطر- در سی‌ و چهارمین نشست این شورا در کویت- ۱۹ آذر ۱۳۹۲
اعضای شورای همکاری خلیج فارس- عربستان٬ امارات٬ بحرین٬ کویت٬ عمان و قطر- در سی‌ و چهارمین نشست این شورا در کویت- ۱۹ آذر ۱۳۹۲
عربستان سعودی٬‌ امارات متحده عربی و بحرین٬ سه عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال اختلاف نظر با قطر٬ دیگر عضو این شورا بر سر حمایت دوحه از اسلام‌گرایان٬ در اقدامی بی‌سابقه سفرای خود را از قطر فراخواندند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ روز چهارشنبه٬ ۱۴ اسفندماه به دنبال احضار سفرای عربستان٬ امارات و بحرین از قطر٬ دوحه نسبت به این اقدام ابراز «تاسف و تعجب» کرد و افزود که قصد ندارد در اقدامی مشابه سفرای خود را از این سه کشور فرا بخواند.

سه عضو شورای همکاری خلیج فارس که به رهبری عربستان سعودی چنین اقدامی را در پیش گرفتند٬ می‌گویند این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دوحه به توافق این شورا پایبند نماند.

بر اساس توافقی که دوم آذرماه به امضای شش عضو شورای همکاری خلیج فارس رسید٬ اعضای این شورا اجازه حمایت از هر کسی را که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به امنیت و ثبات کشورهای عضو ضربه می‌زند٬ ندارد.

این در حالی است که قطر از حامیان جنبش‌های اسلام‌گرا در ناآرامی‌های مصر و سوریه٬ از جمله گروه اخوان‌المسلمین است٬ امری که به ویژه مورد انتقاد عربستان سعودی و امارات است.

در میان این اقدامات عربستان٬ امارات و بحرین٬ دو عضو دیگر این شورا یعنی کویت و عمان وارد عمل نشده‌اند. سخنگوی مجلس کویت تنها اعلام کرده است که از مفهوم این اقدام قطر نگران است و عمان هیچ اظهار نظری در این خصوص نکرده است.

اختلاف اخیر میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حالی رسانه‌ای شده است که اعضای این شورا معمولا اختلافات خود را علنی نمی‌کنند.

شورای همکاری خلیج فارس که یک ائتلاف حامی غرب است٬ در دهه ۸۰ میلادی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه خلیج فارس تشکیل شد.

عربستان سعودی بزرگترین عضو این شورا از لحاظ جمعیت٬ وسعت و وضعیت اقتصادی است. این کشور در سال‌های اخیر به شدت از تلاش‌های کشور دو میلیون نفری قطر برای گسترش نفوذ در منطقه ابراز نارضایی کرده است.
XS
SM
MD
LG