لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

افزایش دو درصدی آمار خودکشی در ایران


سازمان پزشکی قانونی ایران می‌گوید که آمار خودکشی در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش پیدا کرده است.

ایسنا روز دوشنبه ۱۷ شهریور به نقل از روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی خبر داد که آمار خودکشی در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش دو درصدی حکایت دارد.

از ابتدای امسال تا پایان تیرماه بیش از ۱۴۳۷ تن به دلیل آنچه که خودکشی تشخیص داده شده است، جان خود را از دست داده‌اند.

۹۸۵ تن از این افراد، مرد و ۴۵۲ تن نیز زن بوده‌اند.

به گزارش سازمان پزشکی قانونی، مقایسه این آمار با تعداد ۱۴۰۸ مرگ مشکوک به خودکشی در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۲ حاکی از افزایش ۲.۱ درصدی خودکشی در کشور است.

در این میان استان تهران با ثبت ۱۹۴ مورد خودکشی بالاترین رقم را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

این در شرایطی است که سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه ۱۳ شهریور در گزارشی اعلام کرد که هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان دست به خودکشی می‌زند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که انتشار جزییات خودکشی‌ها در رسانه‌ها خطر تقلید از شیوه‌های استفاده شده را به همراه دارد.

مارگارت چان، رییس سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت: «وقوع هر خودکشی یک تراژدی است. تخمین زده می‌شود که هر سال بیش از ۸۰۰ هزار تن در سال دست به خودکشی می‌زنند.»

در گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی آمار ۱۷۲ کشور جهان بررسی شده است. آمار خودکشی در مردان تقريبا دو برابر زنان گزارش شده است.

پر استفاده‌ترين روش‌های خودکشی در دنيا استفاده از سم، حلق آويز کردن و استفاده از سلاح گرم بوده است. در کشورهای آسيايی نيز پرش از ساختمان‌های بلند شهری روش پراستفاده‌ای به شمار می‌رود.

سازمان بهداشت جهانی اعتراف کرده است که برخی کشور‌ها آمار دقیقی از میزان خودکشی‌ها ارائه نمی‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی هدف گذاری خود برای سال ۲۰۲۰ را کاهش ۱۰ درصدی آمار خودکشی اعلام کرده است. اما چالش اصلی در این راه این است که اکثر قربانیان از گروه‌های در حاشیه و معمولا فقیر جوامع هستند که پیوسته تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG