لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

متحدان عرب آمریکا بر سر مقابله با گروه «حکومت اسلامی» توافق کردند


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست جده
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست جده

متحدان عرب ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که در خصوص «ایفای نقش» در زمینه مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» به توافق رسیده‌اند و متعهد شدند که اقدامات لازم را برای جلوگیری از پیوستن جنگجویان و تامین مالی این گروه انجام داده و در اقدام احتمالی نظامی علیه آن مشارکت داشته باشند.

این توافق روز پنجشنبه ۲۰ شهریور و در نشست جده حاصل شد که در آن کشورهای عربستان سعودی، شش کشور حاشیه خلیج فارس، مصر، عراق و لبنان حضور داشتند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این توافق با همتایان عرب خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود تا آن‌ها را برای حمایت از استراتژی آمریکا به منظور سرکوب این گروه که بخش‌های زیادی از سوریه و عراق را اشغال کرده‌اند، ترغیب کند.

کشورهای یاد شده می‌گویند که نقش خود را در مبارزه با تروریسم ایفاء خواهند کرد و وعده دادند که اقداماتی شامل جلوگیری از پیوستن جنگجویان و تامین مالی آن‌ها انجام داده و «آن گونه که لازم است، در بسیاری از مراحل کارزار نظامی علیه شبه نظامیان حکومت اسلامی» مشارکت کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آن‌ها همچنین متعهد شدند که از دولت جدید عراق حمایت کنند که در صدد ایجاد جبهه واحدی در داخل کشور علیه گروه شبه‌نظامی حکومت اسلامی است.

کشورهای یاد شده از سوی دیگر درباره استراتژی‌های «نابودی» این گروه، «در هر جا که باشد از جمله عراق و سوریه» بحث و تبادل نظر کردند.

ترکیه به عنوان عضو ناتو نیز در نشست جده شرکت داشت ولی از امضای توافق نهایی خودداری کرد.

حمایت وسیع منطقه‌ای به عنوان یک فاکتور کلیدی در مقابله با پیشرفت‌های گروه حکومت اسلامی دیده شده است، گروهی که ثابت کرده است آن قدر بیرحم است که حتی القاعده در ابتدای سال جاری ارتباطات خود را با آن قطع کرد.

نزدیک به ۴۰ کشور بر سر مشارکت با آنچه که جان کری مبارزه جهانی برای شکست گروه حکومت اسلامی خوانده است، به توافق رسیده‌اند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۹ شهریور از استراتژی بلندمدت ایالات متحده علیه گروه یاد شده سخن به میان آورد که از جمله شامل حملات هوایی به مواضع آن‌ها در عراق، و همچنین سوریه برای نخستین بار است.

وی از سوی دیگر بر تقویت ارتش عراق و شورشیان میانه رو سوریه برای بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف گروه حکومت اسلامی تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG