لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

اردوغان: تلاش برای کنترل جمعیت ترکیه خیانت است


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، تلاش‌ها برای کنترل جمعیت در کشورش را «خیانت» توصیف کرده و گفت که این «خائنان» قصد دارند با این کار «نسل جدید کشور را بخشکانند.»

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه یکم دی‌ماه خبر داد که آقای اردوغان که در جریان یک مراسم عروسی سخن می‌گفت افزود که «یک یا دو فرزند کافی نیست.»

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه گفت که «استفاده از روش‌های کنترل زاد و ولد خیانت به اهداف عالی ترکیه برای تبدیل شدن به یک ملت شکوفا و دارای جمعیت جوان رو به گسترش است.»

او با اشاره به تعداد فرزندهای خانوارها تأکید کرد: «یکی دوتا کافی نیست. برای قوی‌تر کردن ملت خود نیاز به یک جمعیت جوان‌تر و پویاتر داریم. ما این را لازم داریم تا بتوانیم ترکیه را به سطحی بالاتر از تمدن مدرن ببریم.»

رجب طیب اردوغان در ادامه با اشاره به مخالفان خود گفت: «در این کشور آنها سال‌ها است از طریق کنترل جمعیت دست به خیانت زده‌اند و به دنبال آن هستند تا نسل ما را بخشکانند.»

دولت آقای اردوغان همواره از سوی گروه‌های مختلف متهم به این بوده است که به دنبال «تحمیل» شریعت اسلام بر جامعه و محدود ساختن حقوق مدنی زنان در ترکیه است.

آقای اردوغان که خود دو پسر و دو دختر دارد پیش از این نیز با اظهار این‌که هر زن باید سه فرزند داشته باشد و این‌که «زنان با مردان برابر نیستند» خشم گروه‌های طرفدار حقوق زنان در کشورش را برانگیخته است.

او هم‌چنین پیشنهادهایی را در ارتباط با محدود کردن حقوق سقط جنین، محدود کردن قرص‌های ضد بارداری و جراحی سزارین مطرح کرده‌است.

جمعیت ترکیه طی دهه‌های اخیر رشدی تصاعدی داشته و به بیش از ۷۶ میلیون نفر رسیده‌است اما نرخ باروری در این کشور از چندی پیش کاهش پیدا کرده است.

آفای اردوغان در زمینه کاهش نرخ باروری پیش از این نیز هشدارهایی داده بود اما سخنانش تازه او شدیدترین انتقاد وی به این امر است.

در همین حال، سیاست‌های دولت اردوغان برای اسلامی‌سازی مدارس در روزهای اخیر اعتراض جمعی از معلمان این کشور و بازداشت ده‌ها تن از آنها را به دنبال داشته‌است.

دولت ترکيه مدتی است که ممنوعيت استفاده از روسری توسط دانش‌آموزان دختر دبيرستان‌ها را لغو و از تاسيس مدارس موسوم به مدارس «امام خطیب» که ترکيبی از آموزش دينی و مدرن را ترويج می‌کنند، حمايت کرده است.

از سوی دیگر به تازگی خبر رسید که رجب طیب اردوغان قصد دارد آموزش خط عربی را در دبیرستان‌های ترکیه احیاء کرده و تدریس زبان ترکی عثمانی را نیز در مدارس این کشور رایج کند.

سرکوب و بازداشت مخالفان رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه و دولت او، در ماه‌های اخير افزايش يافته است.

XS
SM
MD
LG