لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

ابراز تاسف ظریف از «تلاش در آمریکا و اروپا برای تقویت تحریم‌ها»


محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، از «برخی تلاش‌ها در آمريکا و اروپا که به جای پايبندی به تعهدات خود مبنی بر سهل کردن تحريم‌ها، کوشيده‌اند تا اقدامات بيشتری را برای حفظ و تقويت رژيم تحريم‌ها تحميل نمايند» ابراز تاسف کرد.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، روز چهارشنبه، سوم دی، از «نامه‌های جداگانه‌ای» خبر داد که آقای ظريف به وزيران امور خارجه چند کشور نوشته و در آنها «مواضع اصولی» تهران درباره مذاکرات اتمی را تشريح کرده است.

در اين گزارش مشخص نشده که اين نامه در چه زمانی و به وزرای امور خارجه کدام کشورها ارسال شده است.

وزير امور خارجه ايران در اين نامه تاکيد کرده که «ايران با اجرای تعهدات خود، حسن نيت لازم را نشان داده» و توافق جامع اتمی «کاملا در دسترس» است.

محمدجواد ظريف در عین حال رفع «تمام تحريم‌ها»ی موجود عليه ايران را «جزء اساسی هر توافقی» دانسته و افزوده است که «برخی نسبت به دست کشيدن از اين ابزار غير انسانی، غيرقانونی و غيرسازنده حتی به بهای مخاطره افکندن تمام فرايندی که ايجاد اطمينان کرده و شفافيت را تضمين می‌نمايد، ترديد دارند».

به گفته وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، «تعلق خاطر شديد به تحريم‌ها نه تنها در مسير حصول به يک توافق جامع درازمدت ايجاد مانع کرده، بلکه موجب شده حتی پس از انعقاد برنامه اقدام مشترک نيز نتواند اعتماد مردم ايران را مجددا جلب نمايد».

تاکيد آقای ظريف بر رفع تمام تحريم‌ها برای رسيدن به توافق جامع و نهايی در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی ارتباط تحريم‌ها به برنامه هسته‌ای ايران را «دروغ» توصيف کرده است.

آقای خامنه‌ای در مهرماه ۱۳۹۱ با بيان اين که «آن روزی که اين‌ها {غرب} تحريم‌ها را برقرار کردند، انرژی هسته‌ای در کشور نبود» افزوده بود: «وانمود می‌کنند که اگر ملت ايران از انرژی هسته‌ای صرف‌نظر کند، تحريم‌ها برداشته می‌شود. دروغ می‌گويند.»

رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های بعد و در سخنان جداگانه‌ای، خواستار اجرای سياست‌هايی موسوم به «اقتصاد مقاومتی» برای بی‌اثر کردن تحريم‌ها شد و از جمله در بهمن ۱۳۹۲ گفت: «تا وقتی که ما چشم‌مان به دست ديگران باشد، دنبال اين باشيم که کدام مقدار از تحريم‌ها کم شد، کدام مقدار چنين شد، فلان حرف را فلان مسئول آمريکايی گفت يا نگفت، تا وقتی دنبال اين حرف‌ها باشيم به جايی نمی‌رسيم.»

ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان سال‌هاست که مشغول گفت‌وگوهايی درباره چگونگی پايان دادن به بحران مرتبط با برنامه اتمی تهران هستند.

اين گفت‌وگوها تا ۱۰ تير سال ۱۳۹۴ تمديد شده است.

XS
SM
MD
LG