لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

آسوشیتدپرس: ایران و آمریکا در مذاکرات اتمی به توافق‌هایی رسیده‌اند


خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول دیپلمات‌هایی می‌گوید ایران و آمریکا به طور موقت بر سر فرمولی به توافق رسیده‌اند تا ایران بخش قابل توجهی از اورانیوم غنی‌شده که ممکن است در «ساخت سلاح اتمی به کار رود» را به روسیه منتقل کند.

یکی از موارد مهم اختلاف میان طرف‌ها در مذاکرات اتمی ظرفیت غنی‌سازی و اورانیوم غنی‌شده در ایران است که بخشی از آن، به گفته غرب می‌تواند در ساخت سلاح اتمی استفاده شود؛ آنچه تهران تلاش برای رسیدن به آن را همواره رد کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۱۲ دی ماه، از قول دو دیپلمات که نامشان فاش نشده افزوده است که نشانه‌ دیگری از پیشرفت میان طرف‌ها این است که مذاکره‌کنندگان برای نخستین بار، در مذاکرات ماه دسامبر فهرستی از موارد بالقوه‌ای را که بر سر آن اختلاف دارند، مدون کرده‌اند.

دیپلمات‌ها البته گفته‌اند که اختلاف‌ها همچنان بر مذاکرات پیش‌رو در ماه ژانویه، تسلط خواهد داشت. با این همه، به گفته آنها، حتی تهیه همین فهرست موارد اختلافی نیز خود، پیشتر، مشکل بود، چرا که فاصله زیادی میان طرف‌ها وجود دارد.

آنها در عین حال گفته‌اند طرف‌ها هنوز در مورد مقدار اروانیوم غنی‌شده لازم برای انتقال در حال گفت‌وگو هستند.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس هنوز با واکنشی رسمی روبه‌رو نشده است، اما خبرگزاری ایسنا، از قول «یک منبع آگاه» آن را «بی‌اساس» توصیف کرده است.

این «منبع آگاه» گفته است « بحثی که در این گزارش (آسوشیتدپرس) به آن اشاره شده است (موضوع انتقال اورانیوم به خارج از ایران)، مد‌ت‌ها پیش مطرح بوده است اما هیچ توافقی در این زمینه نداشته‌ایم.»

این نخستین بار نیست که گزارشی در مورد انتقال اورانیوم غنی‌شده به روسیه و توافق در مورد آن منتشر می‌شود. اما در موارد پیشین این موضوع رد شده بود.

از جمله پس از گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز در پاییز گذشته مبنی بر «موافقت ایران با انتقال بخشی از اورانیوم غنی‌ شده خود به روسیه»، سخنگوی وزارت خارجه ایران موضوع را تکذیب کرده و آن را «جوسازی» توصیف کرده بود. [بیشتر بخوانید]

دور بعدی مذاکرات میان طرف‌ها در ۱۵ ژانویه (۲۵ دی ماه) در سطح معاونان وزیران خارجه صورت می‌گیرد. [بیشتر بخوانید]

علاوه بر موضوع اروانیوم غنی‌شده، شمار سانتریفیوژها در ایران نیز از موارد اختلافی میان طرف‌ها است. آسوشیتدپرس از قول دیپملات‌ها می‌گوید آمریکا خواستار کاستن شمار آنها دست‌کم به نصف، یعنی ۴۵۰۰ دستگاه، است در حالی‌که ایران تنها با کاهشی ۲۰ درصدی و رساندن آنها به ۸ هزار ماشین موافق است.

دیگر موردی که ایران بر سر آن اصرار دارد «لغو تمامی تحریم‌ها» است.

XS
SM
MD
LG