لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

از سرگیری مذاکرات اتمی با دیدار ایران و آمریکا در ژنو، هفته آینده


وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا
وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا

دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ از پنج‌شنبه هفته آینده، ۲۵ دی‌ماه، با دیدار دوجانبه هیئت‌های ایرانی و آمریکایی در شهر ژنو سوئیس آغاز می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه، ۱۸ دی‌ماه، اعلام کرد که ریاست هیئت آمریکایی را این بار نیز وندی شرمن، معاون وزارت خارجه، برعهده خواهد داشت و وی به مدت دو روز، از ۲۵ تا ۲۷ دی، با هیئت ایرانی به گفت‌وگو خواهد نشست.

بعد از آن، هلگا اشمیت، معاون سیاسی اتحادیه اروپا، به نمایندگی از سوی گروه ۵+۱،ریاست مذاکرات با ایران را در ۲۸ دی برعهده می‌گیرد.

ایران و گروه ۵+۱ روز سوم آذرماه گذشته با تمدید مذاکرات به مدت هفت ماه، تا ۳۰ ژوئن، ۹ تیرماه سال ۹۴، موافقت کردند.

قرار است طرفین تا ماه اسفند به توافقی سیاسی بر سر مسائل اصلی دست یابند و تا ۹ تیر با روشن شدن جزئیات و مسائل فنی به توافق جامع و نهایی برسند.

همچنین آمریکا با آزادی بخش دیگری از دارایی‌های مسدود شده ایران طی این مدت موافقت کرده و ایران نیز در مقابل باید با پای‌بندی به توافق موقت ژنو همچنان برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را در سطح ۵ درصد نگه دارد و از فعالیت بیشتر در تاسیسات فردو و کارخانه رآکتور آب سنگین اراک و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته خودداری کند.

مذاکرات هسته‌ای در حالی هفته آینده از سر گرفته می‌شود که به‌رغم مخالفت دولت اوباما، فشار کنگره آمریکا برای افزایش تحریم‌های ایران شدت گرفته است.

از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه گذشته با اذعان به این که تحریم‌ها برای کشور «مشکل ایجاد کرده» بار دیگر تاکید کرد که به آمریکا اعتماد ندارد، ولی با مذاکره درباره پرونده اتمی نیز مخالف نیست و افزود که مسئولان باید به جای دل بستن به «نقطه‌های خیالی»، با تکیه بر «اقتصاد مقاومتی»،«حربه تحریم» را از دست «دشمن» بگیرند.

XS
SM
MD
LG