لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

دادستان آرژانتينی: کرشنر بر نقش ايران در انفجار آمیا سرپوش گذاشته است


آلبرتو نیسمان
آلبرتو نیسمان

«آلبرتو نیسمان»، دادستان آرژانتین، رئیس جمهوری کشورش، خانم «کریستیا فرناندز کرشنر» را به لاپوشانی نقش ایران در بمبگذاری ۲۰ سال پیش در کانون یهودیان این کشور – موسوم به آمیا - متهم کرده و خواهان بازجویی از او شده‌است.

در انفجار تابستان ۱۳۷۱، ژوئیه ۱۹۹۴، در ساختمان «آمیا»، ۸۵ تن کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخمی و ساختمان هفت‌طبقه ویران شد.

به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس، دادستان آرژانتین با تنظیم شکواییه نوشته‌است که رئیس جمهوری آرژانتین در موافقت‌نامه‌ای که دو سال پیش با دولت ایران برای «تحقیق مشترک» امضا کرد، خواسته بر نقش مقامات وقت ایران در باره آن انفجار سرپوش بگذارد.

این ادعای آلبرتو نیسمان چهارشنبه ۲۴ دی رسانه‌ای شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دادستان آرژانتین مشکوک است که رئیس جمهوری این کشور با امضای توافق با ایران، خواسته‌است در برابر فروش خواروبار به ایران از دولت ایران نیز امتیاز هفت میلیارد دلاری در زمینه انرژی بگیرد و از نفت ایران برخوردار شود.

دادستان آرژانتین در اتهامات خود به نام «هکتور تیمرمن»، وزیر خارجه این کشور نیز به عنوان کسی که قول داده بود به خانم کرشنر در لاپوشانی نقش ایران کمک کند، اشاره کرده‌است.

گزارش‌های رسانه‌ای می‌گوید که دادستانی آرژانتین مدت‌ها تماس‌های خانم کرشنر و وزیر خارجه او را شنود کرده بود.

وزیر خارجه آرژانتین روز ۲۵ دی ماه اتهامات عنوان شده از سوی دادستانی این کشور را «پوچ» و «بی اساس» نامید.

به گزارش رویترز، آنیبال فرناندز، رئیس دفتر ریاست جمهوری آرژاننین نیز ادعاهای مطرح شده را رد کرد اما افزود، این ادعاها می‌تواند برای رئیس جمهوری «مشکلاتی» به وجود آورد.

دولت خانم کرشنر در ژانویه ۲۰۱۳ با دولت محمود احمدی‌نژاد موافقتنامه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن، ایران حاضر شد به دادستانی آرژانتین اجازه دهد برای تحقیق بیشتر در مورد انفجار «آمیا» با مقامات وقت ایران در تماس باشد و هیاتی نیز به ایران برود.

خانم کرشنر بعدا نیز در سال ۲۰۱۴ در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، تحقیقات کشورش «نشان داده‌است» که ایران در آن بمبگذاری «نقشی نداشته‌است».

رئیس جمهوری آرژانتین در آن سخنرانی همچنین گفت، حزب الله یک سازمان کوچک و بی‌اهمیت نیست.

مخالفان خانم کرشنر از طریق یک دادگاه آرژانتین موافقتنامه به دست آمده با ایران را «مخالف قانون اساسی آرژانتین» اعلام کردند ولی دولت خانم کرشنر از طریق توسل به دیوان تجدید نظر، به این حکم اعتراض کرد.

مقامات وقت اسرائیل، انفجار در «آمیا» و نیز انفجار دو سال پیش از آن در سفارت ایران در بوئنوس آیرس با ۲۹ کشته و ده‌ها زخمی را کار ایران دانسته و مدعی بودند، ایران عملی کردن انفجارها را به حزب‌الله محول کرده بود.

در تحقیقات طولانی و حدوداً ۲۰ ساله، آرژانتین رسماً سه بار ایران را به دخالت در این انفجار متهم کرده اما ایران همواره اتهامات را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG