لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

اوباما: تحریم جدید علیه ایران شکست دیپلماسی را تضمین می‌کند


باراک اوباما در جریان نطق سالانه وضعیت کشور آمریکا. ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵
باراک اوباما در جریان نطق سالانه وضعیت کشور آمریکا. ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵

رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه شب، سی‌ام دی‌ماه، در نطق سالانه خود در کنگره آمریکا بار دیگر با تأکید بر مخالفت خود با افزودن تحریم‌ها علیه ایران تهدید کرد که چنین اقدامی را وتو خواهد کرد.

باراک اوباما در نطق خود تصریح کرد «تحریم‌های جدید کنگره، در حال حاضر شکست دیپلماسی را کاملاً تضمین می‌کند و آمریکا را از متحدانش جدا می‌سازد و مسلماً به آغاز دوباره برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد؛ در این امر هیچ درایتی وجود ندارد.»

آقای اوباما گفت که از همین روست که او هرگونه تحریم تازه‌ای که پیشرفت دیپلماسی را سد کند، وتو خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا که در کنگره‌ای سخن می‌گفت که جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس آن به اکثریت دست یافته‌اند افزود: «مردم آمریکا انتظار دارند که توسل به گزینه جنگ تنها بعنوان آخرین چاره صورت گیرد و من برآنم که به این درایت مردم احترام بگذارم».

رئیس جمهوری آمریکا، از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی در سه هفته پیش تا کنون، از وتوی هفت لایحه کنگره سخن گفته که یکی از این لوایح، لایحه پیشنهادی تعدادی از اعضای کنگره در ارتباط با تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران است.

در پی اخطار اوباما مبنی بر وتوی لایحه تحریم‌ها، کمیته امور بانکی سنای آمریکا که تدوین لوایح مربوط به تحریم‌ها را برعهده دارد، نشست بامداد سه‌شنبه را لغو کرد. تاریخ بعدی این نشست ۲۹ ژانویه برابر با نهم بهمن ماه جاری اعلام شده‌است.

تاکید بر حل اختلاف با ایران

باراک اوباما رئیس جمهوری دمکرات آمریکا، شامگاه سه‌شنبه در ششمین سخنرانی سالانه خود در اجلاس مشترک کنگره این کشور، یک بار دیگر آشکارا بر اراده دولت خود در پایان دادن به مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از راه‌های دیپلماتیک تاکید کرد.

آقای اوباما که پیش از این بارها بر لزوم آزمودن دیپلماسی در این زمینه پافشاری کرده، در نطق طولانی خود که بیش از یک ساعت بطول انجامید، ضرورت پرهیز از گزینه‌های ناخواسته و دادن شانس به تلاش‌های سیاسی را تصریح کرد.

باراک اوباما گفت: «در ارتباط با ایران که برای نخستین بار در یک دهه اخیر، دیپلماسی ما فعال شده، توانستیم پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم و موجودی هسته‌ای آن را کاهش دهیم».

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «از زمان حال تا بهار آینده، ما از شانس یک توافق همه‌جانبه‌ای برخورداریم که جلوی مسلح شدن ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را بگیرد، امنیت آمریکا و هم‌پیمانانش و از آن جمله اسرائیل را تامین کند و از یک جنگ دیگر در خاورمیانه اجتناب شود».

باراک اوباما تاکید کرد که: «برای موفقیت این گفت‌وگوها، هیچگونه تضمینی وجود ندارد و او برای جلوگیری از یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، همه گزینه‌ها را روی میز دارد».

افغانستان، کوبا، اوکراین، داعش

باراک اوباما در ششمین سخنرانی سالانه خود در اجلاس مشترک کنگره، در ارتباط با پایان جنگ افغانستان اظهار داشت که امشب برای نخستین بار از هنگام یازدهم سپتامبر [۲۰۰۱ میلادی] ماموریت رزمی آمریکا در افغانستان پایان گرفته‌است.

وی گفت: «شش سال پیش نزدیک به ۱۸۰ هزار تن از یگان‌های رزمی آمریکا در عراق و افغانستان انجام وظیفه می‌کردند و امروز، کمتر از ۱۵ هزار تن سرباز آمریکایی در این دو کشور حضور دارند. همه ما مدیون شجاعت و ازخود گذشتگی مردان و زنان نسل یازدهم سپتامبر هستیم که امنیت ما را تامین کردند.»

اوباما همچنین از تصمیم خود برای عادی‌سازی روابط با کوبا پس از گذشت بیش از پنجاه سال قطع رابطه، دفاع کرد و آن را به سود روند ترویج آزادی و بهبود زندگی شهروندان کوبا نامید.

رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی طولانی، تصمیم آمریکا بر پیکار با تروریسم در گوشه و کنار جهان را نیز مورد تاکید قرار داد و ضمن تقبیح آنچه که او آن را «تجاوز آقای پوتین در اوکراین» نامید، پشتیبانی دولت خود از مردم اوکراین و متحدان اروپایی آمریکا را تکرار کرد.

آقای اوباما در سخنرانی سالانه خود خواستار «رهبری نوین» در آمریکا شد که قدرت نظامی را با یک دیپلماسی توانمند درآمیزد.

چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود خطاب به یکصد و چهاردهمین کنگره این کشور، همچنین خواستار اختیارات قانونی برای جنگ با شبه نظامیان گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) و لایحه جدید کنگره برای مبارزه با حمله‌های سایبری شد.

آقای اوباما گفت: «من از این کنگره می‌خواهم که با تصویب لایحه تفویض اختیارات برای استفاده از نیرو علیه داعش، به جهانیان نشان دهد که ما دولتی متحد هستیم.

مسائل داخلی آمریکا

آقای اوباما، بیشترین بخش سخنرانی خود را به مسائل داخلی آمریکا اختصاص داد و از آمریکاییان خواست تا صفحه تاریخ سال‌ها دشواری‌های اقتصادی، تروریسم و جنگ‌های طولانی را ورق بزنند و به رهبری هوشمندانه‌تر آمریکا در جهان و رشد اقتصادی بیاندیشند.

او گفت: «اکنون برماست انتخاب کنیم که برای پانزده سال آینده و دهه‌هایی که در راه است، چه می‌خواهیم باشیم؟ آیا اقتصادی را می‌پذیریم که تنها اقلیتی به نحو چشمگیری از آن بهره‌مند می‌شوند، یا خود را متعهد به اقتصادی خواهیم کرد که برای همه تولید درآمد کند و برای همگان شانس برابر بوجود آورد».

شاه‌بیت سخنان آقای اوباما در عرصه سیاست‌های داخلی، پیشنهاد افزایش مالیات بر سود حاصل از سرمایه‌گذاری برای خانواده‌های با درآمد بیش از نیم میلیون دلار در سال بود. بیشتر درآمد ۳۲۰ میلیارد دلاری حاصل از این مالیات جدید، برای کمک به خانواده‌های کم‌درآمد هزینه خواهد شد.

شامگاه سه‌شنبه، پس از سخنرانی آقای اوباما، خانم جانی ارنست سناتور جمهوری‌خواه جدید ایالت آیوآ، در نطق جوابیه‌ای که از جانب حزب خود ایراد کرد، متقابلا خواستار همکاری کاخ سفید با کنگره شد و گفت: «در صورت همکاری دولت با قوه قانونگذاری، دستاوردهای فراوانی حاصل خواهد شد». او با این حال برنامه‌های اقتصادی رئیس جمهوری را چندان امیدوارکننده تلقی نکرد.

XS
SM
MD
LG