لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

مقام سپاه: پاسخ خامنه‌ای به نامه اوباما محترمانه بود


یدالله جوانی، معاون سیاسی سابق و مشاور فعلی نماینده «ولی فقیه» در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید که به نامه‌های رئیس جمهوری آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی پاسخ «محترمانه، معقول و منطقی» داده شده‌است؛ وی اشاره‌ای به تعداد این نامه‌ها نکرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز جمعه، ۲۴ بهمن، گزارش داده بود که آیت الله علی خامنه‌ای به نامه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که براساس گزارش‌ها در ماه اکتبر (مهرماه) خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته شده بود، پاسخ داده‌است.

براساس این گزارش آقای خامنه‌ای در نامه خود تعهدی برای همکاری تهران و واشینگتن در مبارزه علیه شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) نداده‌است.

یدالله جوانی، روز یکشنبه ۲۶ بهمن در مصاحبه‌ای با شبکه العالم با اشاره به درخواست آمریکا از ایران برای همکاری در مبارزه با داعش، افزود: «مقام معظم رهبری هم در زمانی که بیمارستان بودند موقع ترخیص به این موضوع اشاره‌ای کردند و ممکن است که بعدا در قالب نامه هم آن را به نگارش در آورده باشند.»

رهبر جمهوری اسلامی صبح دوشنبه، ۲۴ شهریور و هنگام مرخص شدن از بیمارستان گفته بود: «همان روزهای اولی که مسئله داعش در عراق پیش آمد آمریکایی‌ها به‌وسیله سفیرشان در عراق درخواست کردند که درباره داعش همکاری کنیم، من مخالفت کردم چون اینها دستشان آلوده است.»

آقای جوانی در بخش دیگری در سخنان خود گفت: «آنچه مقام‌های رسمی ایران تاکید کرده‌اند مذاکرات با آمریکا فقط در موضوع هسته‌ای است و لا غیر. اگرچه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند سایر مسایل مانند برنامه موشکی یا همکاری برای مبارزه با داعش را مطرح کنند؛ اما جمهوری اسلامی ایران نپذیرفته‌است.»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ایران، روز یکشنبه، ۲۵ آبان، تلویحاً تائید کرده بود که نامه باراک اوباما به رهبر جمهوری اسلامی ایران، در ایام بستری شدن آیت الله خامنه‌ای در بیمارستان نوشته شده‌است.

وی گفته بود: «اوباما در نامه‌اش برای رهبری عزیز ابتدا منافقانه از بازیابی سلامت ایشان ابراز خوشحالی و بعد حرف‌هایش را بیان کرده‌است.»

به گفته آقای جنتی در این نامه از ایران خواسته شده‌است که برای «نابودی داعش» با آمریکا همکاری کند.

XS
SM
MD
LG