لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» آثار باستانی موصل را تخریب کردند


ایرینا بوکووا، رییس یونسکو، روز پنجشنبه گفت از دیدن تصاویر نابودی آثار باستانی موصل توسط شبه نظامیان گروه «حکومت اسلامی» به شدت «شوکه شده» است و از شورای امنیت سازمان ملل خواست برای حفاظت از میراث فرهنگی عراق یک نشست اضطراری برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیانیه رییس یونسکو، سازمان علمی فرهنگی ملل متحد، کمی پس از انتشار ویدئویی که پیکارجویان حکومت اسلامی را در حال تخریب در شهر موصل نشان می‌داد صادر شد.

شبه نظامیان یاد شده در این ویدئو می‌گویند که آثار باستانی، نماد بت پرستی هستند و باید نابود شوند.

استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، نیز گفت نابودی آثار هنری در موزه موصل «غیرقابل تصور و جنایتکارانه» است و آن را «ربودن گذشته تاریخی ملت‌ها» توصیف کرد.

ایرینا بوکووا رییس یونسکو، گفت تخریب آثار هنری نقض قطعنامه شورای امنیت درباره محافظت از میراث فرهنگی در مناطق جنگی در عراق و سوریه است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز از اربیل گزارش داد که اعضای گروه حکومت اسلامی در شمال عراق کلکسیون گرانبهایی از مجسمه و تندیس‌های باستانی دوران آشوریان را نابود کرده‌اند.

باستان‌شناسان می‌گویند که تخریب این مجموعه آسیبی غیرقابل تصور به بخشی از تاریخ بشریت است.

در ویدئویی که گروه حکومت اسلامی روز پنج‌شنبه منتشر کرد مردانی نشان داده می‌شوند که با پتک و مته‌های بزرگ برقی به آثار باستانی که قدمت بعضی از آن‌ها به قرن هفتم پیش از میلاد بر می‌گردد، حمله کرده و آن‌ها را نماد بت پرستی می‌نامند.

یکی از این مردان نا‌شناس در این فیلم می‌گوید: «پیامبر به ما دستور داده است مجسمه‌ها و آثار هنری را از بین ببریم، و پیروان او پس از فتح هر کشور همین کار را انجام دادند».

وی می‌افزاید: «مسلمانان! این تندیس‌هایی که پشت سر من می‌بینید بت‌هایی هستند که در قرن‌های گذشته پرستیده می‌شدند. آشوری‌ها و اکدی‌ها و دیگران این بت‌ها را به عنوان خدای باران، کشاورزی و جنگ می‌پرستیدند و به اشکال مختلف آن‌ها را ستایش می‌کردند».

یکی از کارکنان پیشین موزه موصل به خبرگزاری رویترز گفت به نظر می‌رسد آثار باستانی تخریب شده متعلق به موزه اشیا باستانی در شهر موصل است که در شمال عراق واقع شده و از تابستان تحت کنترل گروه حکومت اسلامی است.

شبه نظامیان، مجسمه‌ها را از بالای سر ستون‌ها هل داده و روی زمین متلاشی می‌کنند، و یک مرد با یک مته بزرگ برقی به یک مجسمه گاو بالدار حمله می‌کند.

در این فیلم ویدئویی می‌توان سالن بزرگ موزه با مجسمه‌های خرد شده را دید و یک سرود اسلامی در پس زمینه پخش می‌شود.

لامیا الگیلانی، یک باستان‌شناس عراقی و از اعضای انستیتوی باستان‌شناسی در لندن، گفت شبه نظامیان آسیب غیرقابل تصوری به آثار باستانی زده‌اند و افزود: «این آثار تنها میراث عراق نیستند، میراث همه دنیا هستند».

او، تخریب این آثار را با نابودی مجسمه‌های بودا در بامیان افغانستان توسط گروه طالبان در سال ۲۰۰۱ مقایسه کرد.

علاوه بر تندیس گاو بالدار متعلق به دوران آشوریان در شهر نینوا و نمرود در منطقه بین النهرین، خانم الگیلانی افزود به نظر می‌رسد این شبه نظامیان آثار باستانی هترا، شهری در شمال عراق از دوره اشکانیان را که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل بر می‌گردد، تخریب کرده‌اند.

در همین حال النور رابینسون، استاد تاریخ باستان خاور نزدیک در کالج لندن در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: تندیس‌های شهر هترا و نینوا تخریب شده‌اند.

وی در عین حال افزود: بعضی از اشیاء نشان داده شده در فیلم ویدئویی، نسخه‌های دوم آثار اصلی هستند که در دوران معاصر ساخته شده‌اند.

الکس پلاته، مدیر بخش عراق در یونسکو، درباره محتوای ویدئو اظهار نظر نکرد و گفت که این موضوع باید بررسی شود.

وی اما افزود تخریب میراث فرهنگی عراق پس از تصرف شهر موصل توسط پیکارجویان داعش «تلاش برای نابودی هویت یک ملت» است.

آقای پلاته گفت: یونسکو با مقامات عراق و کشورهای همسایه برای شناسایی و مقابله با سارقان آثار باستانی از مناطق تحت کنترل گروه موسوم به حکومت اسلامی همکاری می‌کند.

او اظهار داشت: به بنیادهای فروش و مزایده آثار هنری و باستانی در مورد این اشیا مسروقه هشدار داده شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه حکومت اسلامی با برداشت بسیار افراطی از مذهب سنی، طرفداران دیگر مذاهب اسلامی را کافر می‌داند.

آن‌ها در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه، به اماکن مقدس صوفی‌ها، شیعیان و کلیسا‌ها حمله کرده‌اند.

تخریب آثار باستانی توسط نیروهای داعش در موصل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:51 0:00

XS
SM
MD
LG