لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

«نامه کری به ظریف» در مورد مصوبه محدودیت مسافرتی به آمریکا


جان کری، وزیر خارجه آمریکا (سمت چپ) و همتای ایرانی او (سمت راست تصویر)
جان کری، وزیر خارجه آمریکا (سمت چپ) و همتای ایرانی او (سمت راست تصویر)

به گفته وزارت خارجه ایران، وزیر خارجه آمریکا با ارسال نامه‌ای به همتای ایرانی خود اطمینان داده که دولت این کشور قانون محدودیت صدور ویزا برای افرادی که به ایران سفر کرده‌اند را «به گونه‌ای» اجرا خواهد کرد که «هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند.»

خبرگزاری‌های ایران از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا، روز یک‌شنبه ۲۹ آذر، ترجمه‌ای از متن اصلی نامه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، را منتشر کرده‌اند.

براساس این گزارش، این نامه روز شنبه ۲۸ آذر، برای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و در پاسخ به پرسش آقای ظریف در دیدار با جان کری دربارهٔ اصلاحیه «برنامه لغو روادید» ارسال شده‌است.

براساس نامه منتشر شده در خبرگزاری ایرنا، جان کری در این نامه به آقای ظریف اطمینان داده که دولت آمریکا به اجرای «کامل تعهدات» خود برای لغو تحریم‌های ایران براساس توافق اتمی وین «پایبند» است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به همتای ایرانی خود وعده داده‌است که دولت این کشور تغییرات جدید برای اخذ روادید آمریکا را «به گونه‌ای» اجرا خواهد کرد که «هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند.»

آقای کری در این نامه تأکید کرده‌است: «بدین منظور به‌طور بالقوه ابزارهای متعددی در اختیار داریم، شامل صدور ویزاهای تجاری ۱۰ ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در صدور ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده‌است.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بعد از ظهر جمعه ۲۷ آذر، با امضای لایحه بودجه سال آینده ایالات متحده، عملاً بر طرح کنگره آمریکا برای سختگیری‌های بیشتر در مورد معافیت‌های ویزایی مهر تأیید زد.

بر اساس این طرح شهروندان ۳۸ کشوری که برای ورود به ایالات متحده نیازی به روادید ندارند، اگر طی پنج سال گذشته به کشورهایی مانند ایران، عراق، سوریه یا سودان سفر کرده باشند، باید برای ورود به آمریکا روادید بگیرند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:49 0:00
لینک مستقیم

این طرح نگرانی‌هایی را در ایران به‌دنبال داشته که این نگرانی‌ها در رسانه‌های داخلی نیز بازتاب داشته و ازجمله خبرگزاری ایرنا نوشته‌است که این طرح می‌تواند مانع سفر بسیاری از تاجران و سرمایه‌گذاران خارجی به ایران پس از برچیده شدن تحریم‌ها شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت خبری المانیتور که متن آن روز شنبه، ۲۸ آذر، منتشر شد با اشاره به این طرح گفته‌است که «متأسفانه اقدامات واشینگتن پیام‌های ضد و نقیضی را با خود به همراه دارد که بیشترش نیز پیام‌های منفی است ازجمله برنامه محدود کردن معافیت روادید» که کنگره ایالات متحده آن را تصویب کرده‌است.

روز یک‌شنبه ۱۰۲ نفر از نمایندگان مجلس در تذکر کتبی به رئیس جمهوری ایران، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا را «نقض صریح برجام» دانسته و خواستار اقدام متقابل دولت ایران طبق قانون شدند.

با این حال حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ابراز امیدواری کرده‌است که با نامه آقای کری مراحل اجرای توافق اتمی وین در ماه دی «به سرانجام برسد.»

وی اعلام کرد که «مذاکرات بسیار فشرده» کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در وین کماکان ادامه دارد و طی روزهای اخیر «همراه با پیشرفت مطلوبی در جهت حل و فصل آخرین نکات فنی و حقوقی» مربوط به اجرای توافق اتمی وین بوده‌است.

XS
SM
MD
LG