لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

کری: ایران تعداد زیادی از نیروهای سپاه را از سوریه خارج کرده است


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ششم اسفند گفت که ایران «تعداد قابل ملاحظه‌ای» از نیروهای سپاه پاسداران را از جبهه‌های نبرد در جنگ داخلی سوریه خارج کرده است. وی همچنین از کنگره آمریکا خواست که درباره تمدید تحریم‌های ایران عجله به خرج ندهد.

ایران همراه با روسیه از حامیان اصلی رژیم بشار اسد در سوریه است و تعدادی از فرماندهان و نیروهای سپاه را به عنوان «مشاور نظامی» ارتش سوریه و برای فرماندهی واحدهای شیعیان داوطلب که از ایران، عراق و افغانستان اعزام شده‌اند به این کشور فرستاده است.

علاوه بر این حکومت ایران حامی مالی و تسلیحاتی گروه حزب‌الله لبنان است که از آغاز جنگ داخلی سوریه برای حمایت از نیروهای دولتی در نبرد علیه شورشیان به سوریه نیرو اعزام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه آمریکا دو روز قبل از تاریخ تعیین شده برای برقراری آتش‌بس در سوریه در گزارشی به کمیته امور خارجی کنگره آمریکا گفت که میزان دخالت مستقیم ایران در جنگ سوریه کاهش یافته است.

او افزود: «سپاه پاسداران ایران بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج کرده است. آیت‌الله خامنه‌ای تعداد قابل ملاحظه‌ای از نیروهای ایرانی را تخلیه کرده و حضور آنها در سوریه کاهش یافته است».

جان کری اظهار داشت: «این به آن معنا نیست که جریان انتقال تسلیحات از سوریه به لبنان متوقف شده است. نگرانی و حساسیت ما در این زمینه ادامه دارد».

وی، منبع اطلاعات خود را اعلام نکرد ولی از اعضای کنگره خواست که به گزارش‌های اطلاعاتی در این زمینه رجوع کنند.

حکومت ایران هیچ‌گاه تعداد نیروهای اعزامی خود به سوریه را اعلام نکرده است. ولی طبق اطلاعاتی که خبرگزاری فرانسه جمع‌آوری کرده است، از مهرماه امسال بیش از ۱۰۰ نظامی ایرانی از جمله چندین فرمانده سپاه پاسداران در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند.

«کنگره درباره تمدید تحریم‌های ایران عجله نکند»

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در بخش دیگری از سخنانش از کنگره ایالات متحده خواست که برای تمدید تحریم‌های ایران تحت قانون «آی‌اس‌ای» عجله نکند.

قانون «آی‌اس‌ای» در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید و تحریم‌هایی را علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است که اعتبار آن اواخر امسال پایان می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان برای بررسی بودجه وزارت امور خارجه، گفت: «من توصیه نمی‌کنم که این کار به دلایلی صورت گیرد».

رویترز می‌گوید که بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا خواستار تمدید فوری قانون یاد شده هستند، تا این پیام را به تهران بفرستند که کنگره همچنان موضعی قاطع درباره برنامه هسته‌ای، موشکی و نقض حقوق بشر در ایران دارد.

در صورتی که این تحریم‌ها تمدید شود احتمالا یک رویارویی دیگر بین دولت باراک اوباما و کنگره تحت حاکمیت جمهوریخواهان بوجود خواهد آمد.

اکثریت جمهوریخواهان و برخی از نمایندگان دمکرات هوادار دولت اوباما با توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که تیرماه امسال در وین به دست آمد مخالف هستند.

بر اساس این توافق، تهران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شده یا به حال تعلیق در آیند. توافق یاد شده از دی‌ماه امسال اجرایی شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان روز پنجشنبه خود گفت که قانونگذاران باید وقت بیشتری بدهند تا مشخص شود ایران چگونه با توافق هسته‌ای بین‌المللی کنار می‌آید.

وی تاکید کرد که هر زمان ایران مواد این توافقنامه یا سایر توافق‌ها را نقض کند، حتی اگر قانون «آی‌اس‌ای» تمدید نشود، تحریم‌های تهران به سرعت بازخواهند گشت.

از جان کری درباره دسترسی ایران به ۱۵۰ میلیارد دلار ناشی از آزادسازی دارایی‌های آن پرسیده شد، که او در پاسخ گفت رقم واقعی ۵۰ میلیارد دلار است و در حال حاضر حتی پایین‌تر آمده است.

وی اظهار داشت: «برآورد ما رقمی بین ۵۰ تا ۵۵ میلیارد دلار است ولی در حال حاضر این رقم پایین‌تر است. در واقع، آن‌ها از این شکایت دارند که روند بازگشت پول‌ها کند است».

جان کری روز چهارشنبه نیز در یک کمیته سنا با اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران مخالفت کرده بود.

XS
SM
MD
LG