لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

دستور پوتین برای خروج بخشی از نیروهای نظامی روسیه از سوریه


ولادیمیر پوتین، در کنار وزیر دفاعش سرگئی شوئیگو
ولادیمیر پوتین، در کنار وزیر دفاعش سرگئی شوئیگو

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه ۲۴ اسفند دستور خروج بخشی از نیروهای نظامی این کشور از سوریه را صادر و ابراز امیدواری کرد که این اقدام به موفقیت مذاکرات صلح سوریه که در ژنو آغاز شده است، کمک کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای پوتین این تصمیم را در نشستی با حضور وزیران امور خارجه و دفاع روسیه که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، اعلام کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت که عملیات نیروهای هوایی این کشور به ارتش دولتی سوریه امکان داد تا ورق جنگ را برگردانده و به زمینه‌سازی برای مذاکرات صلح کمک کرد.

او اضافه کرد: «با مأموریت‌هایی که از سوی وزارت دفاع تعیین شده و ارتش به شکلی وسیعی به آن عمل کرده است، از وزیر دفاع می‌خواهم که عملیات خروج بخش عمده‌ای از نیروهای ما در سوریه را از فردا آغاز کند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:41 0:00
لینک مستقیم


رئیس‌جمهور روسیه اشاره نکرد که چه تعداد هواپیما و نیروی نظامی مشمول این خروج خواهند شد، اما تأکید کرد که پایگاه هوایی روسیه در استان ساحلی لاذقیه و تأسیسات دریایی در بندر طرطوس به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مشخص نیست روسیه چه تعداد سرباز در سوریه دارد.

پیشتر، دفتر ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بشار اسد و ولادیمیر پوتین پس از کمک نیروی هوایی روسیه به پیشروی‌های نظامی ارتش سوریه، بر سر کاهش این نیروها به توافق رسیدند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه بشار اسد و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور دو کشور، در تماسی تلفنی پیرامون این موضوع توافق کردند گفته شده که تصمیم یادشده در راستای «ادامه کاهش خصومت‌ها و بر پایه تحولات جاری» در سوریه اتخاذ شده است.

این بیانیه می‌افزاید که روسیه متعهد شده است که به حمایت خود از سوریه در «مبارزه با تروریسم» ادامه دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که درباره این تصمیم روسیه با استفان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تماس گرفته، ولی او حاضر نشده در این زمینه ابراز نظر کند.

آقای میستورا روز دوشنبه دور جدید گفت‌وگوهای صلح میان دولت سوریه و مخالفان مسلح آن را در ژنو سوئیس آغاز کرد.

وی اوایل روز دوشنبه هشدار داده بود که هیچ جایگزینی برای مذاکرات وجود ندارد جز ادامه جنگ، و تأکید کرده بود که گذار سیاسی در سوریه «مادر همه مسائل» است.

روسیه و آمریکا با پیشنهاد طرحی مبنی بر «کاهش خصومت‌ها»، از روز ۲۷ فوریه آتش‌بسی در این کشور برقرار کردند ولی از همان زمان دولت سوریه و شورشیان بارها همدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرد‌ه‌اند.

آقای پوتین روز دوشنبه گفت که خروج نیروهای روسیه از سوریه «علامت خوبی» به طرف‌های درگیر می‌فرستد و به ایجاد اعتماد کمک خواهد کرد و نقش تقویت‌کننده مذاکرات سیاسی را خواهد داشت.

کاخ کرملین می‌گوید که این تصمیم با اسد هماهنگ شده بود.

رئیس‌جمهور روسیه در عین حال تأکید کرده که نیروهای روسی به نظارت بر آتش‌بس سوریه ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG